لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

درگیری شدید نیروهای دولتی سوریه و مخالفان در دمشق، حلب، ادلب و دیرالزور


 حمص روز شنبه
حمص روز شنبه
همزمان با درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان در مناطق مختلف این کشور از جمله دمشق، ادلب، حلب و دیر الزور، سفیر روسیه در فرانسه بار دیگر بر آمادگی بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای کناره گیری از قدرت تاکید کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که روز یکشنبه نیروهای ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد- با نیروهای دولتی در نزدیکی پایگاه اصلی سازمان اطلاعات در شهر حلب درگیر شدند.

این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که شامگاه شنبه ارتش آزاد سوریه «آغاز عملیات آزاد سازی حلب (پایتخت اقتصادی سوریه)» را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، درگیری‌ها دز مناطق دیگر حلب نیز در جریان است. نیروهای دولتی درتلاش است تا با استفاده از خودروهای زرهی و تانک، وارد مناطق صلاح‌الدین، طریق‌الباب و الصاخور حلب شوند که به کنترل مخالفان در آمده است.

مناطق مختلفی از حومه حلب هم که به کنترل مخالفان در آمده، شاهد عملیات نیروهای دولتی بود. ارتش سوریه از سلاح‌های سنگین و هلیکوپتر برای حمله به پایگاه‌های مخالفان در این مناطق استفاده می‌کند.

در دمشق پایتخت سوریه عملیات نیروهای دولتی برای باز پس‌گیری بخش‌هایی از شهر که به دست مخالفان افتاده ادامه دارد.

گزارش شبکه خبری الجزیره حاکی از آن است که نیروهای دولتی موفق شدند با تانک‌ها و خودروهای زرهی خود وارد مناطق المزه و البساتین شوند و با بیرون راندن نیروهای ارتش آزاد سوریه، کنترل این مناطق را باز پس گیرند.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای تیپ چهار ارتش سوریه که فرماندهی آن را ماهر اسد برادر بشار اسد بر عهده دارد، منطقه برزه در شمال دمشق را محاصره کرده است. هلیکوپترهای ارتش سوریه نیز مناطق رکن‌الدین و القابون دمشق را بامداد یکشنبه گلوله باران کردند و درگیری‌های شدیدی میان مخالفان و نیروهای دولتی در این مناطق در جریان است.

منابع دیپلماتیک و فعالان سوری می‌گویند که ارتش سوریه تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را از مناطق همجوار بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل قرار دارد خارج کرده و به سمت دمشق روانه کرده است.

در همین چارچوب خبرگزاری رویترز از حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش سوریه به شهر دیرالزور در روز یکشنبه خبر داده است.

بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی سوریه، برخی مناطق مسکونی شهر دیر الزور را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده‌اند. همچنین هلیکوپترهای ارتش بر فراز این شهر به پرواز در آمده‌اند و برخی از مناطق را گلوله‌باران کردند. این عملیات به منظور آن صورت می‌گیرد تا جلوی بسط سیطره مخالفان بر شهر گرفته شود.

درعا و حمص دیگر مناطقی بودند که یکشنبه نیروهای دولتی در آن دست به حملاتی علیه مخالفان زدند. ادلب نیز شاهد درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی بود. این درگیری‌ها به کنترل یکی دیگر ازگذرگاه‌های مرزی سوریه با ترکیه به دست مخالفان منجر شده است.

باب اسلام دومین گذرگاه میان سوریه و ترکیه است که به دست مخالفان سوری می‌افتد. پیش از این کنترل گذرگاه باب الهوا میان ترکیه و سوریه به دست مخالفان سوری افتاده بود. کنترل دو گذرگاه آل بوکمال و الربیعه میان عراق و سوریه نیز در دست مخالفان نظام بشار اسد است.

«آمادگی اسد برای کناره‌گیری از قدرت»

همزمان با درگیری‌های سوریه، الکساندر اورلوف سفیر روسیه در فرانسه بار دیگر سخنان خود درباره آمادگی بشار اسد برای کناره‌گیری از قدرت را تکرار کرد.

ارولوف در مصاحبه با نشریه فرانسوی لوپاریزیان گفته است: «بسیار سخت است که گمان کنیم بشار اسد بتواند در قدرت بماند.»

این سخنان سفیر روسیه در فرانسه در حالی مطرح می‌شود که پیشتر دولت سوریه سخنان سابقش در این باره در مصاحبه با رادیو فرانسه را رد کرده بود.

سفیر روسیه در پاریس افزود: «بر خلاف لیبی که قدافی تنها بود، در سوریه نظام حزب بعث وجود دارد که از ده‌ها سال پیش پابرجاست. این نظام با حضور یا بدون حضور اسد به حضور خود ادامه خواهد داشت.»

او ادامه داد: «تصور ادامه حضور اسد در قدرت بسیار دشوار است. او از قدرت خواهد رفت و به نظرم خود او این مساله را درک می‌کند. اما باید کناره‌گیری او از قدرت را به روشی متمدنانه برنامه‌ریزی کرد همانگونه که در یمن روی داد.»

علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن پس از بیش از ۳۰ سال حضور در قدرت، با موجی از اعتراض‌های مردمی مواجه شد. او سرانجام برپایه طرح صلحی که شورای همکاری خلیج فارس ارائه داد، از قدرت کنار رفت.

سفیر روسیه در فرانسه با تاکید بر اینکه مردم سوریه باید بدون دخالت خارجی برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند گفت: «مخالفانی در داخل سوریه وجود دارند که برای مذاکره با رئیس جمهور کنونی آماده هستند.»

دولت انتقالی

پیش از این لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه از مخالفان سوری خواست با متحد شدن، هرچه سریع‌تر دولت انتقالی تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فابیوس شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ماجراجویی‌های بشار اسد هرچه باشد، مردمش با شجاعتی بزرگ او را محکوم کرده‌اند. اکنون وقت آن است که برای مرحله انتقالی و پس آن آماده شویم.»

او با اشاره به اینکه با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر مشورت کرده گفت: «ما همه اتفاق نظر داریم که مخالفان باید برای به دست‌گیری قدرت در کشور، متحد شوند.»

صالحی: دمشق آرام است

از سوی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران گفت که اوضاع سوریه عادی و آرام است و جای نگرانی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا علی اکبر صالحی روز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اتباع ایرانی در سوریه با توجه به تحولات اخیر در این کشور افزود: «سوریه آرام است و اتباع ایرانی که در سوریه هستند، مشکلی در این خصوص ندارند و نیاز به اقدام خاصی در این‌ باره نیست.»
XS
SM
MD
LG