لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

شمار کشته‌شدگان روز جمعه سوریه به بیش از «۷۰ نفر» رسید؛ آمریکا محکوم کرد


در حالی که سازمان عفو بین‌الملل از کشته شدن دست کم ۷۵ نفر در اعتراض‌های روز جمعه سوریه خبر داده است، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از بالا گرفتن خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین‌الملل به نقل از فعالان حقوق بشر سوری شمار کشته‌شدگان «جمعه بزرگ» سوریه را دست کم ۷۵ نفر اعلام کرد.

این بیشترین رقم جان باختگان در مدت یک روز در طول اعتراض‌های شش هفته گذشته است.

تنها یک روز پس از آن که بشار اسد رسماً قانون حالت فوق‌العاده را پس از نزدیک به نیم قرن لغو کرد، هزاران معترض به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت خاندان اسد شعار سر دادند.

معترضان ششمین جمعه اعتراض خود را «جمعه بزرگ» نام نهاده‌اند.

در همین روز جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به خشونت‌های سوریه گفت: «ما توسل به خشونت را محکوم می‌کنیم.»

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «ما از دولت سوریه می‌خواهیم از توسل به خشونت خودداری کند؛ ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به خشونت پایان دهند.»

جی کارنی در ادامه گفت: «ما از دولت سوریه می‌خواهیم که به وعده‌های خود عمل کند و در راستای اصلاحات واقعی وعده داده شده، گام بردارد.»

در حالی که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، نیروهای امنیتی به سوی معترضان گلوله‌های جنگی شلیک کرده‌اند، خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید که این نیروها تنها از گاز اشک‌آور و خودروهای آبپاش برای «جلوگیری از درگیری‌ها» استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر وزیر خارجه بریتانیا نیز با محکوم کردن کشتن معترضان این اقدام ار «غیرقابل قبول» خواند.

ویلیام هیگ با صدور بیانیه‌ای گفت: «من به شدت از گزارش‌هایی که از کشته‌ها و زخمی‌ها در سوریه منتشر شده نگران شده‌ام.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «من کشتن غیرقابل قبول تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی سوریه را محکوم می‌کنم.»

وی افزود: «من از نیروهای امنیتی سوریه می‌خواهم به جای سرکوب از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از مقام‌های سوری نیز می‌خواهم به حق مردم سوریه برای برپایی اعتراض‌های مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.»

بر پایه این گزارش، کشته‌شدگان از جمله از حومه‌ و شهرهای اطراف دمشق، شهر حمص و شهر ازرع بوده‌اند.

به گفته منابع حقوق بشری، از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه بیش از ۲۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز پنجشنبه قانون حالت فوق‌العاده را رسماً ملغا اعلام کرد.

حزب بعث به مدت ۴۸ سال این قانون را در سوریه به اجرا درآورد که به موجب آن بسیاری از آزادی‌های مندرج در قانون اساسی این کشور به حال تعلیق در می‌آمد.

با این حال مخالفان در سوریه می‌گویند با وجود لغو این قانون، هنوز قوانین دیگر دست نیروهای امنیتی را باز می‌گذارد.

ویژگی اعتراض‌های جمعه این هفته در آن بود که پیشتر مخالفان برای نخستین بار بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و از مخالفان خواسته بودند در اعتراض به قدرت انحصاری حزب بعث به خیابان‌ها آمده و خواستار برپایی نظام سیاسی دموکراتیک شوند.

در بیانیه مشترک مخالفان سوریه آمده است: «همه زندانیان عقیدتی باید آزاد شوند. دستگاه امنیتی کنونی باید منحل شده و دستگاهی که اختیارات مشخص و عملکردی مطابق قانون دارد، جایگزین آن شود.»

نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت ۲۱ میلیونی سوریه را مسلمانان تشکیل می‌دهند؛ ۷۴ درصد از مسلمانان سوریه سنی مذهب و ۱۲ درصد علوی‌اند که مذهبی نزدیک به شیعه است.

ژنرال حافظ اسد، پدر بشار اسد که در سال ۱۹۷۰ در این کشور دست به کودتا زد و در سال ۱۹۷۱رئیس جمور سوریه شد از اقلیت علوی بود؛ با به قدرت رسیدن حافظ اسد، علویون درپست‌های حساس این کشور منصوب شدند.

امام موسی صدر در سال ۱۹۷۴ طی فتوایی مذهب علوی را از شاخه‌های شیعه اعلام کرد؛ این فتوا باعث تحکیم موقعیت حافظ اسد در این کشور شد؛ طبق قانون اساسی سوریه رئیس جمهور این کشور باید مسلمان باشد.

پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئیس جمهور این کشور شد.
XS
SM
MD
LG