لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

هشدار دمشق به کشورهای خارجی درباره به رسمیت شناختن شورای انتقالی سوریه


سوریه روز یکشنبه تهدید کرد به هر کشوری که شورای ملی معترضان را به رسمیت بشناسد، پاسخ تندی خواهد داد.

شورای ملی سوریه هفته گذشته با حضور بیشتر گروه‌های مخالف این کشور در استانبول ترکیه اعلام موجودیت کرد. هدف از تشکیل این شورا، سرنگونی نظام حاکم بر سوریه و بسیج افکار عمومی جهان برای این منظور اعلام شده است.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و فرانسه، از تشکیل شورای ملی سوریه استقبال کردند اما هنوز آن را به عنوان نماینده مردم سوریه به رسمیت نشناخته‌اند.

ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه که در کنفرانسی خبری در دمشق سخن می‌گفت، اظهار داشت: «علیه هر کشوری که شورای معترضان را به رسمیت بشناسد، واکنش تندی نشان خواهیم داد.»

معلم در سخنان خود که از تلویزیون سوریه پخش می‌شد، تاکید کرد که غرب نمی‌تواند به سوریه حمله کند زیرا کسی نیست هزینه آن حمله را بپردازد. او افزود که غرب به بهانه حقوق بشر، تحریم اقتصادی را با هدف گرسنه کردن مردم سوریه در پیش گرفته است.

سازمان ملل متحد می‌گوید در جریان سرکوب اعتراض‌های سوریه توسط نیروهای امنیتی که بیش از شش ماه از آغاز آن می‌گذرد، تاکنون بیش از ۲۹۰۰ کشته شده‌اند.

معلم، مشعل تمو، فعال کردی را که جمعه به وسیله افراد مسلح کشته شد، «شهید»ی توصیف کرد که «تروریست‌ها» او را به دلیل مخالفت با دخالت خارجی در سوریه کشتند.

این در حالی است که خانواده تمو و معترضان، سازمان‌های امنیتی را مسئول ترور تمو دانستند. برپایه گزارش‌های منتشر شده از سوی فعالان سوری نیروهای امنیتی به سمت شرکت‌کنندگان در تشییع جنازه این فعال کرد که شنبه در شهر کردنشین قامشلی برگزار شد، آتش گشودند که در جریان آن دستکم ۶ نفر کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

تمو سخنگوی جریان معترض المستقبل کرد است. او در تشکیل شورای ملی سوریه نقش برجسته‌ای داشت و در پیامی صوتی به جلسه اعلام تاسیس این شورا تاکید کرد که کرد‌ها بخشی جدایی ناپذیر از مردم سوریه هستند.

معلم در ادامه گفت: «سوریه دست بسته نیست اما به سمت هر کس که به سوی آن گل پرتاب کند، گل پرتاب خواهد کرد.»

او اظهار داشت که بسیاری از کشورهای غربی می‌گویند آنچه در سوریه روی می‌دهد، انقلاب مسالمت‌آمیز است اما به وجود گروه‌های مسلح تروریست اذعان نمی‌کنند. معلم کشورهای غربی را متهم به کمک مالی به این گروه‌های مسلح کرد.

در چند ماه گشذته ارتش و نیروهای امنیتی سوریه، دست به عملیات نظامی در مناطق ناآرام زده‌اند. مسئولان سوری می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. معترضان اما این روایت را رد می‌کنند و می‌گویند هدف از این عملیات، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده گرچه اعتراض‌ها در این کشور همچنان بیشتر چهره مسالمت آمیز دارد، اما در هفته‌های روند جدا شدن سربازان و درجه‌داران از ارتش افزوده شده است. این جدا شدگان با ارتش و نیروهای امنیتی به طور مسلحانه درگیر می‌شوند.

ولید معلم همچنین کشورهای اروپایی را که سفارتخانه‌های سوریه در آنها در معرض حمله معترضان سوری قرار گرفت، مورد انتقاد قرار داد و گفت: «خرابکاری‌ها و خشونت‌ها به هیات‌های دیپلماتیک سوریه در خارج هم رسیده است. مسئولیت حمایت از این هیأت‌ها بر عهده دولت‌های میزبان است.» او به این کشور‌ها هشدار داد که در صورت تکرار این حوادث، شاهد واکنش مشابهی علیه سفارتخانه‌هایشان در خاک سوریه خواهند بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که بشار اسد یکشنبه در دیدار با وزیران امور خارجه ونزوئلا، کوبا، بولیوی، اکوادور و نیکاراگوا گفت که «سوریه بر اصلاح سیاسی و پایان دادن به پدیده گروه‌های مسلح تروریست» تمرکز کرده است.

از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه، بشار اسد وعده اصلاحات داد. تدوین قوانینی برای تشکیل و فعالیت احزاب، فعالیت رسانه‌ها و پایان وضعیت فوق العاده که از ۵۰ سال پیش در سوریه حاکم بود، از جمله این اصلاحات است. اما معترضان و کشورهای غربی می‌گویند ادامه سرکوب اعتراض‌ها نشان از جدی نبودن نظام سوریه در اصلاحات دارد.
XS
SM
MD
LG