لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

سوری‌ها دومین جمعیت پناهنده جهان پس از فلسطینی‌ها


اردوگاه‌های پناهندگان سوری در شمال عراق
اردوگاه‌های پناهندگان سوری در شمال عراق

برپایه گزارش سازمان ملل، سوری‌هاپس از فلسطینی‌ها دومین جمعیت پناهنده در جهان را تشکیل می‌دهند. تا پیش از این افغان‌ها دومین جمعیت پناهنده دنیا بودند.

به گزارش رویترز، تا میانه سال ۲۰۱۴ از مجموع ۱۳ میلیون پناهنده در سراسر جهان (به غیر فلسطینی‌ها)که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان مسئول رسیدگی به آنهاست، بیش از ۳ میلیون نفر آنها پناهجویان سوری بوده‌اند.

آوارگان فلسطینی که شمار آنها بیش از ۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود تحت پوشش یک آژانس دیگر سازمان ملل متحد هستند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، از ماه مارس سال ۲۰۱۱ دست کم ۲۰۰ هزار نفر در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند و نیمی از جمعیت این کشور هم خانه‌و کاشانه خود را رها کرده‌اند.

بنا بر ارزیابی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۴ نزدیک به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شد‌ه‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کشورهای خود را ترک کرده‌اند.

بیشتر پناهجویان از خاورمیانه و شمال آفریقا هستند در حالی که برای بیش از یک دهه کشورهای آسیا و اقیانوسیه منشا پناهجویان بودند.

افغان‌ها به مدت ۳۰ سال پس از فلسطینی‌ها دومین جمعیت پناهنده جهان را تشکیل می‌دادند که اکنون جای خود را به سوری‌ها داده‌اند.

طبق برآورد سازمان ملل تا میانه سال ۲۰۱۴ نزدیک به دو میلیون و ۶۰۰ هزار افغان در دو کشور ایران و پاکستان سکونت داشته‌اند. پس از افغان‌ها شهروندان سومالی با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر چهارمین جمعیت پناهنده در جهان هستند.

سازمان ملل می‌گوید ‌از میان هر هزار نفری که در لبنان زندگی می‌کنند، ۲۵۷ نفر آنها آواره سوری‌اند. پس از لبنان اردن بیشتر آواره سوری را میزبانی می‌کند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌افزاید که این سازمان تا میانه سال ۲۰۱۴ به ۴۶ میلیون آواره در سراسر جهان کمک کرده که از این تعداد ۱۳ میلیون نفر پناهنده بوده‌اند؛ به گفته این سازمان این تعداد آواره در جهان از سال ۱۹۹۶ تا به حال سابقه نداشته است.

XS
SM
MD
LG