لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

«کمک‌های ایران به تاسیس یک پایگاه نظامی در سوریه»


Iran -- Iran Syria combo flags (flag)
Iran -- Iran Syria combo flags (flag)
روزنامه دیلی تلگراف به نقل از «منابع اطلاعاتی غربی» نوشته است، ایران با ایجاد یک پایگاه نظامی چندین میلیون دلاری در سوریه برای تسهیل در ارسال جنگ افزار و دیگر سخت افزارهای لازم توافق کرده است.

بنا بر ادعای این روزنامه بر پایه این توافق دوجانبه که در پی دیدار نمایندگان عالیرتبه حکومت سوریه از تهران صورت گرفت، ایران می خواهد در توسعه پایگاه تازه نظامی در فرودگاه لاذقیه که قرار است تا پایان سال جاری به پایان رسد، یاری کند. هدف این توافق ایجاد یک راه مراسلاتی برای تبادل مستقیم تجهیزات نظامی با سوریه است.

گفته می‌شود این توافق در پی دیدار محمد نسیف خیربک، معاون رییس جمهوری سوریه در امور امنیتی و یکی از یاران نزدیک بشار اسد صورت گرفته است. اکنون چندین دهه است که ایران و سوریه برپایه دشمنی هر دو کشور با غرب اتحادی استراتژیک به هم زده‌اند. سوریه در برابر کمک‌های نظامی ایران تهران را در تبدیل شبه نظامیان بنیادگرای حزب الله به یک نیروی نظامی عمده در کشور همسایه لبنان یاری کرده است.

طی ماههای اخیر ایران نسبت به ناآرامی‌های سوریه علیه رژیم اسد نگرانی نشان داده است. دیپلمات‌های غربی مدعی هستند که ایران ابزارهای سرکوب، نفت و فنآوری‌های کنترل و شنود اطلاعاتی به دمشق ارسال داشته است و از این راه در حفظ کنترل سوریه به رژیم اسد کمک کرده است.

به نوشته این روزنامه با اینهمه تلاش‌های ایران در راستای کمک رسانی‌های پنهانی در پی توقیف شماری از جنگ افزارهای ارسالی ایران توسط ترکیه به مقصد سوریه آسیب‌های پیاپی دیده است. هفته پیش احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه این گزارش را تایید کرد که ترکیه یک محموله ایرانی جنگ افزار به مقصد سوریه را توقیف کرده است. این اقدام در سی‌ام ماه آوریل توسط ماموران ترکیه در مرز کیلیس صورت گرفت ولی تا ماه اوت که روزنامه آلمانی زود دویچه تسایتونگ جزییات آن را فاش کرد، ‌ علنی نشده بود.

دیلی تلگراف می افزاید ترکیه همچنین یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را در ماه مارس به دلیل نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد توقیف کرد. به گزارش رسانه‌های ترکیه به یک هواپیمای باربری ایرانی به نام یاس ایر که مقصد آن شهر حلب سوریه بود با این شرط که یک توقف فنی در فرودگاه دیاربکر ترکیه در جنوب شرقی این کشور داشته باشد اجازه پرواز داده شده بود. روز اول فروردین مقامات مرزی ترکیه دریافتند که وسایلی که در مدارک پرواز به عنوان قطعات یدکی خودرو فهرست شده بود درواقع بسته‌های جنگ افزار بود از جمله تفنگ، مسلسل و خمپاره. ارسال این محموله در تناقض آشکار با تحریم‌های اعلام شده علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که صریحا صدور جنگ افزار را منع کرده بود.

یک مقام عالیرتبه امنیتی غرب گفت: راه مستقیم میان دو کشور تبادل جنگ افزارهای پیشرفته ایران را با سوریه ممکن می‌سازد.

بنا بر ادعای این روزنامه طرف مذاکرات توافقنامه لاذقیه آقای خیربک بود که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین مقامهای امنیتی سوریه است. او که پسرش یکی از پست‌های کلیدی امنیت داخلی سوریه را به عهده دارد هم اکنون توسط ایالات متحده آمریکا به عنوان مامور رابط با حزب الله لبنان مورد تحریم است. خیربک در دیدار خود از تهران با قاسم سلیمانی فرمانده نیروی ویژه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب گفت‌و‌گو کرده است.

برپایه این توافق ایران قرار است چند صد تن جنگ افزار با هواپیماهای باری که هر کدام گنجایش حمل ۴۰ تن بار را دارد به لاذقیه ارسال کند. قرار است همچنین تیمی از افسران سپاه پاسداران در لاذقیه مستقر شوند و عملیات را با سرویس امنیتی سوریه (مخابرات) هماهنگی کنند.

در آغاز امسال نیز یک مرکز مشابه فرماندهی در فرودگاه بین المللی دمشق ایجاد شده بود. ولی گفته می‌شود دلیل انتخاب لاذقیه مناسب بودن آن از نظر امنیتی در مقایسه با دمشق است. از همین رو ایران تقبل کرده است ۲۳ میلیون دلار برای هزینه‌های ساخت مرکز تازه در فرودگاه لاذقیه برای تسهیل در امر نقل و انتقال جنگ افزار و از جمله احتمالا مسلسل، راکت و موشک‌های میان برد پراخت کند.
XS
SM
MD
LG