لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

اردوغان: سرکوبگران در سوریه دوام نخواهند آورد


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، به انتقادهای خود از بشار اسد رئیس جمهور سوریه شدت بخشید و گفت کسانی که مردم سوریه را سرکوب می‌کنند، رفتنی هستند.

اردوغان که در لیبی به سر می‌برد، جمعه ۲۵ شهریور ماه، در مقابل هزاران نفر از مردم این کشور در طرابلس پایتخت گفت که مردم لیبی با سرنگونی قذافی، به الگویی برای دیگران تبدیل شدند که برای رهایی از سرکوب تلاش می‌کنند.

نخست وزیر ترکیه در میان تشویق حاضران، افزود: «شما به تمام جهان نشان دادید که هیچ اراده‌ای نمی‌تواند در مقابل اراده و قدرت مردم بایستد.»

لیبی، آخرین ایستگاه اردوغان در جریان سفر او به شمال آفریقا است. او امید دارد سفرش به لیبی و دیدار با رهبران جدید این کشور، دستاوردهای سیاسی و اقتصادی به همراه داشته باشد؛ به ویژه اینکه ترکیه به انقلابیون لیبی در جنگشان با قذافی، یاری رساند.

سفر نخست وزیر ترکیه به لیبی یک روز پس از سفر نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا به این کشور صورت می‌گیرد.

مردم لیبی از اردوغان به گرمی استقبال کردند. او در میدان سبز طرابلس که هم اکنون به میدان شهدا شهرت یافته سخنرانی کرد. این میدان پیشتر محل سخنرانی قذافی بود که از آن هواداران خود را به مقابله با مخالفان فرا می‌خواند. در تونس و مصر دو کشور دیگری که در ماه‌های اخیر انقلاب‌هایشان پیروز شده بود، از اردوغان به گرومی استقبال شد.

اردوغان در کنار مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی که حاکمت موقت لیبی را در دست دارد، در کنار صد‌ها نفر دیگر، در نماز جمعه طرابلس حاضر شد.

او در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه دوره نظام‌های استبدادی پایان یافته است، گفت: «اکنون نوبت به حاکمیت ملت رسیده است. به شما به خاطر مبارزه‌هایتان تبریک می‌گویم.»

اردوغان بار‌ها از بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواسته است به خشونت علیه معترضان پایان دهد. این انتقاد‌ها در هفته‌های اخیر شدت گرفته، اما تا حد درخواست کناره گیری از اسد نرسیده است.

شش ماه از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد. بنا بر آمار ارائه شده از سوی سارمان ملل متحد، در جربان سرکوب اعتراض‌ها تا کنون بیش از ۲۶۰۰ نفر کشته شده‌اند. مقام‌های سوری وجود تظاهرات مسالمت آمیز در کشورشان را رد کرده و می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند.

ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان، از بشار اسد خواسته‌اند از قدرت کناره گیری کند.

اردوغان پس از سخنرانی در میدان شهدای طرابلس، در کنفرانس خبر حاضر شد و گفت که سیاست ترکیه در مقابل ترکیه تغییر کرده و آنکارا به زودی موضع «نهایی» خود را در این باره همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته آینده، اعلام خواهد کرد.

او تاکید کرد: «سیاست ما در مقابل بشار اسد دیگر همچون یکی دو ماه گذشته نخواهد بود. پس از این همه حوادث او باید با پیامد‌ها روبرو شود. حداکثر تا پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موضع خود را اعلام خواهیم کرد.»

آنکارا روابط سیاسی و تجاری خود را با سوریه در سالهای اخیر تقویت کرد. این در حالی است که به دلیل پناه دادن شورشیان کرد ترکیه توسط سوریه، دو کشور در دهه نود قرن گذشته، تا آستانه جنگ پیش رفته بودند.

اردوغان که انتظار می‌رود به شهر بنغازی در شرق لیبی نیز برود، در پیامی اهالی شهر سرت زادگاه قذافی را که همچنان در کنترل وفاداران به اوست و در معرض حملات نیروهای حکومت انتقالی لیبی قرار دارد، خطاب قرار داد.

نخست وزیر ترکیه در این پیام گفت: «از اینجا مردم سرت را خطاب قرار می‌دهم؛ الان، نزدیک به ۱۰ هزار نفر از ساکنان این شهر از گرسنگی و تشنگی رنج می‌برند، بیایید و به برادران خود در طرابلس بپیوندید. خونریزی زیبنده ما نیست. بیایید متحد شویم.»

در حال حاضر جنگ و گریز میان نیروهای وفادار به قذافی و نیروهای وابسته به حکومت انتقالی لیبی در دو شهر سرت و بنی ولید در جریان است.
XS
SM
MD
LG