لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

اردوغان: می‌خواهند دولت ترکیه را سرنگون کنند


سخنرانی رجب طیب اردوغان در روز چهارشنبه
سخنرانی رجب طیب اردوغان در روز چهارشنبه
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه طی سخنانی که به طور زنده از شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه، تی آر تی، پخش شد، جنجال اخیر پرونده فساد مالی را «دسیسه‌ای برای ضربه به استقلال و پیشرفت ترکیه» خواند.

روز چهارشنبه سه وزیر دولت از سمت خود استعفا کردند. فرزندان این سه وزیر در جریان رسوایی فساد مالی اخیر بازداشت شده بودند.

نخست‌وزیر ترکیه از رسانه‌ها به خاطر اینکه جنجال فساد مالی اخیر را «بزرگترین فساد مالی ترکیه» نامیده بودند انتقاد کرد و گفت که دست‌هایی درصدد بدنام کردن و ساقط نمودن حزب حاکم ترکیه است.

روزنامه حریت پرتیراژترین روزنامه چاپ ترکیه دو روز قبل گزارش داده بود که برخی روزنامه‌های منتقد از جمله تودیز زمان و روزنامه زمان از فروش در فرودگاه‌ها و خطوط هوایی منع شده‌اند.

اردوغان در ادامه گفت که «خائنان و جاسوسان دست در دست قدرت‌های جهانی علیه دولت دسیسه کرده و جنگ علیه استقلال کشوری را که در حال پیشرفت است، آغاز کرده‌اند».

ترکیه طی دهه گذشته ( به استثنای سال ۲۰۰۹) هم‌پای چین یکی از پرشتاب‌ترین رشدهای اقتصادی را داشته، به طوری که بر اساس گزارش بانک جهانی، سرانه تولید ناخالص ملی این کشور از سال ۲۰۰۲ تاکنون تا سه برابر افزایش یافته است.

رجب طیب اردوغان نیز در سخنان خود به موفقیت‌های اقتصادی ترکیه اشاره کرده و گفت که «نباید فراموش کرد که این دسیسه‌ها علیه ترکیه‌ای رو به پیشرفت است».

اردوغان گفت که در جریان فساد مالی و بازداشت‌های اخیر برخی این گروه (بازداشت شده) را به عنوان «کل دولت» معرفی کردند.

روزنامه حریت نیز گزارش داد سخنرانی نخست‌وزیر ترکیه درست چند ساعت بعد از سخنان بایراکدار وزیر شهرسازی ترکیه انجام شد؛ این وزیر مستعفی بعد از استعفا از پست خود از رجب طیب اردوغان هم خواست که استعفا کند. اردوغان در این سخنرانی واکنشی به اظهارات وزیر مستعفی خود نشان نداد.

در پی افشای پولشویی ۸۷ میلیارد یورویی توسط رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار در ترکیه، ۵۷ نفر به اتهام دریافت رشوه از وی، همچنین همکاری در پولشویی، نقل و انتقالات غیرقانونی پول و قاچاق طلا بازداشت شدند.

اردوغان به خاطر اینکه موضوع به مدت یک سال از وی پنهان نگاه داشته شده بود، دهها تن از مقام‌های ارشد پلیس را از کار برکنار کرد.

نخست‌وزیر ترکیه در سخنان روز چهارشنبه خود به پیدا شدن ۴.۵ میلیون دلار پول نقد داخل جعبه‌های کفش در خانه رئیس بانک دولتی «هالک بانک» نیز اشاره کرد. رئیس هالک بانک هم یکی از بازداشت‌شدگان اخیر است.

اردوغان با انتقاد شدید از رسانه‌ها گفت: «چه کسی می‌داند این پول‌ها از طریق فساد مالی حاصل شده است؟ این اطلاعات چگونه به رسانه‌ها درز کرده و چرا قبل از حکم دادگاه اتهامات رسانه‌ای شده است؟»

پیشتر نیز برخی رسانه‌های نزدیک به دولت پول‌های کشف شده در خانه رئیس بانک دولتی ترکیه را «مبالغ جمع‌آوری شده از طریق بنگاه‌های خیریه برای کمک‌های انسان‌دوستانه» عنوان کرده بودند.

نخست‌وزیر ترکیه به صورت غیر مستقیم به فتح‌الله گولن یکی از رهبران پرنفوذ مذهبی این کشور که در آمریکا اقامت دارد، تاخت و رسانه‌ها و برخی گروه‌های مذهبی را به جاسوسی برای خارجی‌ها متهم کرد.

همزمان در روز چهارشنبه یالچین آکدوغان مشاور ارشد سیاسی اردوغان بی‌پرده گفت که «جماعت اسلامی» و رهبر آنها گولن (که زمانی متحد اردوغان بود و اکنون به منتقد صریح وی تبدیل شده است) صحنه‌گردان و بازیگر جنجال فساد مالی هستند.

وی طی مقاله‌ای که در روزنامه حریت منتشر کرده، تصریح کرد که این گروه علیه دولت فعالیت می‌کند.

اردوغان نیز در سخنان امروز خود به «نقش» نیروهای خارجی اشاره کرده و گفت که این عملیات (بازداشت ده‌ها تن به اتهام فساد) تنها رویدادی ملی نیست، بلکه ابعاد بین‌المللی و بازیگران خارجی دارد. وی همچنین گفت که دسیسه‌هایی برای بر هم زدن امنیت کشور و صلح در جریان است.

روزنامه تودیز زمان ترکیه نیز با پوشش سخنرانی روز چهارشنبه اردوغان، از قول وی نوشت که بازداشت رئیس هالک بانک و متهم کردن این بانک به نقل و انتقالات مالی غیر قانونی، طی ۹ روز گذشته ۱.۶ میلیارد دلار ارزش سهام بانک را پایین آورده و این جنجال مجموعا تاکنون ۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر زده است.

ارزش بازار سهام و پول ملی ترکیه بعد از جنجال فساد مالی اخیر به صورت چشمگیری کاهش یافت.
XS
SM
MD
LG