لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

شکست در مذاکرات بر سر بودجه؛ احتمال وقفه در فعالیت دولت آمریکا از روز شنبه


 جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان
جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان
در حالی که جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا از تصویب بودجه مورد نظر رئیس جمهوری این کشور خودداری ورزیده‌اند، باراک اوباما، روز سه‌شنبه هشدار داد که نرسیدن به موقع بودجه باعث توقف کار دولت فدرال و در پی آن باعث اختلال در اقتصاد خواهد شد؛ در صورتی که تا روز جمعه کنگره این بودجه را تصویب نکند، دولت فدرال از روز شنبه قادر نخواهد بود به هزاران نفر از کارمندان خود پول بدهد.

کاخ سفید و کنگره آمریکا تنها تا روز جمعه وقت دارند درباره بودجه به توافق برسند و در غیر این صورت دولت فدرال آمریکا با چهار میلیون و ۴۰۰ هزار حقوق‌بگیر، نمی‌تواند بخشی از دستمزد آنها را بپردازد و خدمات عمومی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

پیشتر دولت فدرال آمریکا، با ارسال بخشنامه‌هایی، از سازمان‌ها و اداره‌های زیر نظر خود خواسته‌ است خود را برای توقف احتمالی دولت فدرال آماده کنند.

اگر دولت اوباما نتواند با کنگره به توافق دست یابد پس از ۱۵ سال بار دیگر دولت فدرال با توقف مواجه خواهد شد.

از ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۵ تا ششم ژانویه ۱۹۹۶ که دولت فدرال آمریکا از نبود بودجه دچار توقف شد، پارک‌های ملی، موزه‌ها، در این کشور تعطیل شدند و صدها هزار تن از کارکنان فدرال بیکار شدند؛ با این حال شماری از سازمان‌ها و موسساتی که خدمات ضروری ارائه می‌دادند به فعالیت خود ادامه دادند.

رئیس جمهوری آمریکا، پس از آنکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نتوانستند بر سر بودجه به توافق برسند، هشدار داد که توقف فعالیت دولت فدرال، به شدت به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد.

اوباما گفت که اگر لازم باشد، وی از رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه دعوت خواهد کرد تا به کاخ سفید بیایند تا برای این بن‌بست راه‌حلی یافته شود.

وی تصریح کرد: «تنها پرسش این است که آیا سیاست یا ایدئولوژی در مسیری می‌افتد که مانع از توقف دولت شود؟»

اوباما با بیان اینکه «ما برای بازی وقت نداریم» گفت: «آخرین چیزی که ما نیاز داریم، قطع بودجه‌ای است که به توقف دولت می‌انجامد؛ لازم به توضیح نیست که چقدر از این مردم به خدمات دولت وابسته هستند.»

بلافاصله پس از این سخنان اوباما بود که جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور هری رید، رهبر دموکرات‌ها در سنا، در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.

جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در این کنفرانس خبری با تاکید بر موضع سفت و سخت جمهوری‌خواهان در برابر باراک اوباما، گفت: «ما تصریح کرده‌ایم که برای بزرگترین تعدیل بودجه ممکن مبارزه خواهیم کرد.»

جان بینر که یک سال پیش با وعده کاهش بودجه دولت فدرال، به مجلس نمایندگان راه یافت اکنون با آزمون بزرگی روبرو است.

وی از سوی هواداران جنبش چای و محافظه‌کاران آمریکایی تحت فشار است که در برابر کاخ سفید از خود نرمش نشان ندهد.

هری رید، رهبر فراکسیون اکثریت در سنای آمریکا نیز گفت: «من خیلی خوشبین نیستم.»

هری رید با اشاره به نقش جمهوری‌خواهان تندرو در مجلس نمایندگان گفت: «جنبش چای پشت جریانی است که در مجلس نمایندگان در حال وقوع است و ما نمی‌توانیم آنچه را که آنها می‌خواهند، انجام دهیم.»
XS
SM
MD
LG