لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۹

آمریکا برخی تحریم‌های ایران را در اجرای توافق ژنو تعلیق کرد


به دنبال لغو برخی تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران، آمريکا نيز طبق توافق هسته‌ای بعضی از تحريم‌های ایران را به مدت شش ماه به حال تعليق درآورد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از تحريم‌هايی که آمريکا دوشنبه ۳۰ دی ماه به حالت تعليق درآورد، کاهش تدریجی خرید نفت ایران است.

آمريکا ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۲ تحريمی عليه ايران وضع کرد که به مشتريان نفتی ايران فقط در صورتی که هر شش ماه يکبار واردات نفت از ايران را کاهش دهند، از تحریم‌های خود معاف می‌کرد؛ موضوعی که باعث شد مشتريان نفتی ايران هر ۱۸۰ روز يکبار به خاطر معاف شدن از تحريم‌های آمريکا واردات نفت از ايران را کاهش دهند.

به گزارش رويترز، خزانه‌داری آمريکا اعلام کرد اکنون که ايران در مرحله اوليه به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای «به طور کامل» عمل کرده، آمريکا نيز به تلاش برای کاهش بيشتر صادرات نفت ايران پايان می‌دهد.

ايران تا پایان سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۲ ميليون بشکه صادرات نفت داشت، اما صادرات نفت هم‌اکنون به حدود يک ميليون بشکه در روز رسيده است؛ همچنین امکان انتقال پول نفت صادراتی به داخل کشور نیز از ایران سلب شده بود.

اما روز دوشنبه با اجرايی شدن توافق هسته‌ای، اعلام شد که ایران ۱۹۶ کيلوگرم ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را رقيق کرده و مقداری را نيز برای تبدیل به سوخت اکسید کرده است.

ايران همچنين توليد اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کرد. همه اين اقدامات تحت نظارت کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای انجام شده و اين نهاد بين‌المللی نيز اقدامات ايران را تاييد کرده است.

آمريکا همچنين تحريم‌ها عليه افراد غيرآمريکايی برای حمل و نقل مواد پتروشيمی ايران را به حالت تعليق درآورد.

صادرات پتروشيمی ايران در سال گذشته نسبت به سال ۹۰ تحت تاثير تحريم‌ها ۳۳ درصد کاهش يافت و اين کاهش برای سال جاری نيز تا حدودی ادامه داشته است.

واشینگتن همچنين برخی تحريم‌ها در مورد صادرات طلا و فلزات قيمتی به ايران را تعلیق کرده است. در فهرست تحريم‌های لغو شده، صادرات کالاها و خدمات خودروسازی به ايران نيز قرار دارد.

مفاد توافق شش ماهه هسته‌ای قرار است در چندين نوبت اجرايی شود. ايران با عمل به تعهدات خود به صورت تدريجی طی ۱۸۰ روز آينده قادر خواهد بود ۴.۵ ميليارد دلار دارايی‌های بلوکه شده خود در خارج را نيز وارد کشور کند.

آمريکا اعلام کرده است که کل دارايی‌های بلوکه شده ايران در خارج ۱۰۰ ميليارد دلار است.
XS
SM
MD
LG