لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

ظریف در رأس هیاتی اقتصادی راهی اروپا می‌شود


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در اولین سفر دوره‌ای خود به اروپا پس از اجرای برجام، عصر روز یکشنبه ۹ خرداد ماه راهی لهستان می‌شود.

این سفر تا یک هفته ادامه خواهد داشت و ظریف در این فرصت، به غیر از لهستان، به فنلاند، سوئد و لتونی نیز سفر خواهد کرد.

رامین مهمان‌پرست سفیر ایران در ورشو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص سفر ظریف به لهستان گفته است که یکی از برنامه‌های این سفر امضای یادداشت تفاهم مشورت‌های سیاسی بین وزارت خارجه‌های دو کشور است.

به‌گفته وی، یک تیم اقتصادی ۶۰ نفره وزیر خارجه ایران را در این سفر همراهی می‌کنند.

«رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان نهم اسفند ۱۳۹۲ و بعد از توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) به تهران سفر کرد که البته سفرش به دلیل بحران اوکراین نیمه تمام ماند و نتوانست با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه ایران در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ میزبان وزرای خارجه لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند در تهران بود.

طبق گزارش گمرک ایران، ایران در سال گذشته ۱۹.۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی به لهستان صادر کرد و ۲۹.۴ میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرد. در سال ۱۳۹۳، صادرات غیرنفتی ایران به لهستان و واردات از این کشور به ترتیب ۲۰.۶ میلیون دلار و ۲۲.۶ میلیون دلار بود.

به گزارش وب‌سایت سفارت ایران در لهستان، میوه، انواع خشکبار (عمدتاً پسته و انگور خشک)، خرما، پلاستیک و مصنوعات آن، آهن و فولاد، فرش و انواع کف‌پوش، چای، فراورده‌های غذایی، سنگ مرمر، انواع سفالینه‌ها، و فولاد آلیاژی کالاهای عمده صادراتی ایران به لهستان، و انواع ماشین‌آلات و تجهیزات، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، شیشه و بلور، مبلمان، مواد بهداشتی و آرایشی، قطعات خودرو، و لوازم کشاورزی کالاهای عمده وارداتی ایران از لهستان است.

مدیرعامل شرکت دولتی توزیع‌کننده گاز طبیعی لهستان (PGNiG) آذرماه گذشته گفته بود که این شرکت به دنبال گزینه‌های مختلف در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز در ایران به محض لغو تحریم‌هاست.

ماریوژ زاویسا، مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه با رویترز خاطر نشان کرد: ما به بازار ایران علاقه‌مند و در حال بررسی گزینه‌های تجاری مختلف در این کشور هستیم. ما در ایران یک دفتر داریم و در مرحله بررسی این بازار هستیم.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، ایران در سال گذشته کلاً یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار به اتحادیه اروپا کالاهای غیرنفتی صادر کرده که نسبت به سال ۹۳ حدود ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز ۶ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۳ حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است.

کل صادرات غیرنفتی ایران (با احتساب میعانات گازی) در سال گذشته حدود ۴۲.۵ میلیارد و واردات کشور ۴۱.۵ میلیارد دلار بوده است، به عبارتی وزن ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در تجارت خارجی ایران چندان هم بالا نیست، اما لغو تحریم‌های غرب علیه ایران در ژانویه سال جاری فضا را برای بهبود روابط تجاری مقداری مهیا کرده است.

XS
SM
MD
LG