لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

زیباکلام: به خاطر نامه به شریعتمداری وثیقه ۵۰ میلیونی سپرده‌ام


صادق زیبا کلام
صادق زیبا کلام
صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، روز چهارشنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد که به خاطر نامه به حسین شریعتمداری و شکایت دادستان، احضار شده و هم‌اکنون با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد است.

زیبا کلام به خبرگزاری ایرنا گفت: «مهمترین دلیل شکایت دادستان دادگاه انقلاب نامه‌ای بود که من در پاسخ به حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان منتشر کرده بودم. علاوه براین، به خاطر اظهاراتم درباره نحوه دادرسی به پرونده متهمان فساد مالی سه هزار میلیاردی به شعبه ۱۲ توضیحاتی ارائه کردم.»

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت روز دوشنبه احضاریه‌ای از دادستانی تهران دریافت کرده و روز چهارشنبه در نهایت به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه رفته است.

وی درباره اتهامات خود گفت: «اتهامات مرا افترا و توهین به قوه قضاییه، نشر اکاذیب، تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام عنوان کرده‌اند. این اتهامات به این دلیل وارد شد که من نزدیک به ۱۰ روز پیش نامه سرگشاده‌ای با موضوع هسته‌ای به شریعتمداری نوشتم که وی جواب داد و من برای بار دوم به وی پاسخ دادم. در واقع مبنای شکایت دادستان از من، نامه سرگشاده دوم بود.»

صادق زیبا کلام در دونامه‌ای که به حسین شریتعمداری نوشته بود، از جمله ابراز عقیده کرده بود برنامه هسته‌ای ایران مقرون به صرفه نبوده و ایران با توجه به هزینه‌های که داده، نباید بدین شکل به دنبال این فناوری می‌رفت. این نامه‌ها در سایت انتخاب منتشر شد که متعاقب آن این سایت به طور کلی از دسترس خارج شد.

زیبا کلام در بخشی از نامه خود نوشته بود: «...جناب شریعتمداری، اگر آمریکا به همراه ۱۹۹ کشور دیگر عضو سازمان ملل هم با فعالیت‌های هسته‌ای ما موافق می‌بودند، این برنامه‌ها همچنان از منظر هزینه- فایده اقتصادی یک اشتباه و خطای محض بود.»


وی در بخش دیگری از این نامه نوشته بود: «تهیه اورانیوم ۵ درصد غنی شده با صدها برابر قیمت بین‌المللی آن خطاست. چه آمریکا و چه همه کشورهای دیگر دنیا با این امر مخالف باشند یا موافق. اتفاقا یک دلیل شک و تردید غربی‌ها به ما همین است که باورشان نمی‌شود کشوری صرفا برای تهیه اورانیوم ۵ درصد غنی شده یک همچو هزینه‌های عظیمی را متحمل شود در حالی‌که با بهایی هزاران مرتبه کمتر می تواند آنرا تهیه کند.»

زیبا کلام همچنین به نحوه محاکمه مه‌آفرید امیرخسروی در پرونده ۳۰۰۰ میلیارد تومانی انتقاد کرده بود و آن را در راستای راضی کردن افکار عمومی دانسته بود.

کیهان پیش از نامه دوم زیباکلام و در پاسخ به وی نوشته بود: «جوهر استدلال آقای زیباکلام این است که برنامه هسته‌ای به هزینه‌ها و دردسرهایش نمی‌ارزد. اما سوال این است که آیا مسئله ما با آمریکا صرفا همین برنامه هسته‌ای است؟! اگر مثلا همین آمریکایی‌ها گفتند آقای زیباکلام و بقیه ملت ایران نباید نفس بکشند چون باعث آلودگی هوا و تولید دی‌اکسید کربن می‌‌شوند! یعنی آقای زیباکلام و بقیه ملت ایران باید نفس نکشند؟! اگر آمریکایی‌ها گفتند ما پیشرفت ایرانی‌ها در حوزه نانوتکنولوژی و... را نمی‌پسندیم باید تعطیل کنیم؟»
XS
SM
MD
LG