لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

بحث فساد و دلالی در برنامه ۹۰؛ «متهمان شاکی شدند»


 عادل فردوسی‌پور
عادل فردوسی‌پور
در هفته‌ای که لیگ بر‌تر فوتبال ایران تعطیل بود، برنامه‌ تلویزیونی۹۰ به نقد و بررسی حضور دلال‌ها در فوتبال ایران پرداخت. مجری و تهیه کننده این برنامه وعده داد که هفته آینده بحث‌های ناتمام این برنامه را پیگیری خواهد کرد.

دوشنبه شب، عزیز محمدی رییس سازمان لیگ بر‌تر در استودیو حاضر بود. تعدادی از مسئولین، مربیان و بازیکنان نیز روی خط برنامه آمدند یا مصاحبه‌های ضبط شده آنها پخش شد.

فردوسی‌پور قبلاً نیز در همین برنامه در مصاحبه‌ای با فراز کمالوند و سایر مسئولین پاس همدان، به بررسی ابهامات پیرامون این تیم پرداخته بود.

در سال‌های میانی دهه ۸۰، نیروهای امنیتی با حضور در دفا‌تر چند روزنامه ورزشی، برخی نویسندگان و سردبیران را با خود بردند و مدت‌ها تخت بازداشت و بازجویی قرار دادند. اما اخبار این ماجرا، هرگز به صورت مشخص در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.

عادل فردوسی‌پور با اشاره به پیگیری‌های سابق برنامه ۹۰ گفت: «مسئولان نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرده بودند که وارد این بحث شوند و اقدامات لازم را انجام دهند، متاسفانه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و هیچ نهادی وارد عمل نشده است.»

فردوسی‌پور از اینکه فدراسیون فوتبال کنار زمین مسابقه موهای سر بازیکن تیم مس کرمان (میلاد فخرالدینی) را می‌تراشد، اما اهمیتی به افشاگری‌های حسن روشن درباره فساد مالی در تیم‌های پایه‌ای باشگاه استقلال نشان نمی‌دهد، به شدت انتقاد کرد.

عزیز محمدی هم در پاسخ گفت که برنامه امشب ۹۰ بر پایه مدارک و اطلاعاتی است که خود ما (فدراسیون فوتبال) در اختیارتان گذاشته‌ایم. ماجرای تیم‌های پایه استقلال هم پیگیری شده است.

اما فردوسی‌پور این اقدامات را کافی ندانست و گفت: «در کشورهایی مثل ترکیه و کره جنوبی با این مسائل به شدت برخورد شده و افراد زیادی به زندان افتادند، چرا این برخورد‌ها در کشور ما انجام نمی‌شود؟»

بحث محوری در برنامه دوشنبه شب، پرونده‌ کسر ۱۲ امتیاز از تیم فوتبال استیل آذین در لیگ دسته اول، به دلیل بدهکاری و جعل امضا در قبال تئودور یونگ مربی سابق این تیم بود.



مالک باشگاه استیل آذین مدعی است، این مربی مبلغ ۲۲۵ میلیون تومان قسط اول را از خشایار محسنی مدیر برنامه‌هایش دریافت کرده است. اما فیفا به باشگاه استیل آذین اعلام کرده است که امضای یونگ روی این برگه رسید، جعل شده است.

حسین هدایتی گفت: «این مربی هلندی، بخشی از پولش را داخل یخچال خانه‌اش قرار داده بود که محسنی و دوستانش در یک شب نشینی که در خانه این مربی برگزار کرده بودند، آن پول را برداشته‌اند.»

خشایار محسنی در ادامه برنامه، اظهارات هدایتی را تکذیب کرد و گفت: هدایتی قصد داشت با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان به داریوش مصطفوی، او را وادار به کناره گیری از مدیریت باشگاه پرسپولیس کند.

فردوسی‌پور از او پرسید آیا اسنادی برای اثبات ادعای خود دارد؟ محسنی پاسخ داد که در این برنامه علیه او اتهامات زیادی بر مبنای شنیده‌ها مطرح شده، او نیز دارد اظهاراتی که به اتفاق دو نفر دیگر شنیده است را نقل می‌کند.

در ادامه، صحبت‌های بازیکنانی پخش شد که مدعی بودند فریب خورده‌اند و به امید پیوستن به تیم‌های بزرگ فوتبال، پول‌های زیادی را به دلال‌ها پرداخت کرده‌اند.

بهشاد یاورزاده و امید رحیمی اعضای سابق تیم دی استرادای اسلواکی در صحبت‌هایشان از خشایار محسنی انتقاد کردند. یاورزاده از روزهایی صحبت کرد که با پنج یورو و ۱۰ یورو سپری می‌کرده‌اند. او همچنین از امضای اوراقی صحبت کرد که به ادعای او، به دروغ گفته شده بود که برای تمدید روادید است، اما برگه‌های قرارداد بود.

یاورزاده گفت که حتی ناصر حجازی سرمربی دی استرادا در جریان فعالیت‌های محسنی قرار نداشت و وقتی متوجه شد که او پول را کم کرده، پشت تلفن به شدت به محسنی اعتراض کرد.

اما خشایار محسنی روی خط برنامه گفت که رحیمی شب قبل از پخش برنامه نزد او آمده و با گریه و زاری، عذرخواهی کرده است از اینکه از طرف هدایتی وادار به مصاحبه علیه او شده.

فردوسی‌پور گفت از کجا معلوم که شما او را وادار به تکذیب سخنانش نکرده باشید؟ سپس رحیمی روی خط آمد. این بازیکن گفت، تمایلی به پخش مصاحبه‌اش نداشته زیرا قرار است با محسنی به تفاهم برسد. اما حرف‌هایش را تکذیب نکرده است و از طرف هیچکس هم تحت فشار نبوده است.

این برنامه از آغاز تا پایان، محل نزاع لفظی چهره‌های مختلفی بود که هیچ یک حاضر به پذیرش سهم و نقش خود در چرخه دلالی فوتبال ایران نبودند و به اتفاق، خود را قربانی این ماجرا می‌دانستند.

بخش‌هایی از این اظهارات جنجالی، به تفکیک افراد در ادامه آمده است.


مربیان منشوری

عادل فردوسی‌پور از روند مدیریت پرونده مربیان منشوری انتقاد کرد و گفت که اگر این مربیان تخلفی انجام داده‌اند باید با صراحت به افکار عمومی اعلام شود.

عزیز محمدی گفت مربیان منشوری یک سال فرصت دارند تا بار دیگر در لیگ بر‌تر مربیگری کنند. اما اگر موارد قبلی را تکرار کنند، به صورت مادام العمر محروم می‌‌شوند. ما هم اکنون ۴۳ پرونده‌ به نهادهای مختلف ارائه کردیم و چندین نفر هم تاکنون دستگیر شده‌اند.

حسین هدایتی هم با یادآوری ماجراهای فصل قبل استیل آذین گفت که قصد داشته اکبر میثاقیان را به خدمت بگیرد اما عزیزالله محمدی به او گفته میثاقیان منشوری است و یاوری را جذب کنید. اما همین میثاقیان منشوری به شاهین بوشهر رفت و آن تیم در لیگ بر‌تر ماندنی شد. «وقتی از عزیز محمدی پرس و جو کردم، گفت میثاقیان می‌تواند به شهرستان برود اما در تهران حق مربیگری ندارد.»

عزیز محمدی در پاسخ به هدایتی گفت: من نگفتم که میثاقیان نمی‌تواند مربیگری کند. من به او گفتم که اگر می‌خواهد تیمش در لیگ بر‌تر بماند، محمود یاوری می‌تواند به او کمک کند.

فردوسی‌پور نیز مداخله رییس سازمان لیگ در نقل و انتقالات مربیان تیم‌ها را اشتباه دانست.

هدایتی سپس نکته دیگری را مطرح کرد و خطاب به عزیز محمدی گفت: «آیا خاطرتان هست که سال گذشته به من گفتید، فردی از شما خواسته است استیل آذین را به دسته پایین‌تر بیاندازید؟»

محمدی این مسئله را تکذیب نکرد، اما گفت: این گونه که آقای هدایتی می‌گویند نیست، آن فرد از من پرسید کدام تیم‌ها در خطر سقوط قرار دارند و من اسامی تیم‌ها را به او گفتم. او در ‌‌نهایت گفت که اگر استیل آذین سقوط کند، مشکلی پیش نمی‌آید.

در ادامه، حجت الاسلام علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال، از اینکه برنامه ۹۰ مصاحبه‌اش علیه علی پروین مدیر راهبری فعلی باشگاه پرسپولیس، همچنین تعدادی از مسئولین تیم ملی امید ایران پخش نشده است انتقاد کرد.

علیپور گفت: آقایان نبی دبیرکل فدراسیون به اتفاق فریدون معینی و عباس ترابیان باید برای پاسخگویی درباره تخلف تیم ملی امید، به ستاد منشور اخلاقی مراجعه کنند.

عزیز محمدی هم پیرو صحبت‌های او یادآور شد که برخی از مدیران، همچنان دلال‌هایی را که فعالیت‌هایشان ممنوع است را به دفترشان راه می‌دهند.


یاوری: بازیکنان با "گرل فرند" تخلیه می‌کردند

محمود یاوری سرمربی ۷۲ ساله تیم فجرسپاسی شیراز، از اینکه هدایتی او را یک مربی تحمیلی خوانده است، به شدت عصبانی بود. او درباره هدایتی که ۵۰ ساله است، گفت: «سن و سال کمی دارد اما ادعا می‌کند خیلی چیز می‌داند.»

یاوری این ادعا که با سفارش و به صورت تحمیلی به استیل آذین رفته بود را رد کرد و گفت؛ با تماس شخص هدایتی و درخواست علی پروین به استیل آذین پیوسته بوده است.

یاوری گفت: «من نمی‌دانستم که این تیم پر از فساد است، به طوری که مجبور شدم سه بازیکن را به دلیل اینکه زیر اَبروی خود را درست کرده بودند، اخراج کنم.»

یاوری همچنین گفت: «بازیکن قبل از تمرین می‌رود تخلیه با "گرل فرند" و بعد می‌آید باشگاه روی میز ماساژ می‌گوید این فلان فلان شده، حالا می‌شناسد من را که نمی‌توانم تحمل کنم، به مسئول ماساژ می‌گوید من را بساز.»

او توضیح مشخصی درباره اظهارات مبهم خود نداد و بازیکن مشخصی را نام نبرد. یاوری نگفت که اطلاعات خود درباره مسائل خصوصی بازیکنان را از کجا به دست آورده است.

این سرهنگ بازنشسته، در شرایطی از وضعیت تیم استیل آذین قبل از ورود خودش ابراز بی‌اطلاعی کرد که حواشی این تیم، بحث اول رسانه‌های ورزشی بود و این تیم بحران زده در آن فصل، پنج سرمربی مختلف را تغییر داد.

از طرفی خود یاوری نیز در فصل فوتبالی ۲۰۱۱ در مقاطع مختلف، هدایت دو استیل آذین و پاس همدان را برعهده داشت که هر دو تیم نیز در پایان لیگ دهم، راهی دسته پایین‌تر شدند.

در این برنامه همچنین گزارشی پخش شد که سرمربی پیشین نیروی زمینی از پیشنهاد رشوه چند سال پیش باشگاه استیل آذین برای شکست از این تیم صحبت کرد.

رحمان احمدی گفت که در آن سال که تیمش با استیل آذین برای صعود به لیگ بر‌تر رقابت‌ داشتند، با پیشنهاد ۲۵۰ میلیونی این باشگاه روبرو شدند.

هدایتی با رد این اتهام گفت: «ممکن است فردی از آن سرمایه هفت میلیارد تومانی که من آن سال در استیل آذین خرج کردم خواسته چنین پولی را پرداخت کند، اما من کاملاً از این موضوع بی‌اطلاع بودم و اگر برایم ثابت شود، خودم از آن فرد شکایت خواهم کرد.»

هدایتی تاکید کرد که تمام اختیارات را به علی پروین سپرده بوده است. اما فردوسی‌پور گفت که این توجیه نمی‌تواند ناقض مسئولیت‌های مدیرعامل بر مجموعه‌اش باشد.

هدایتی در ادامه گفت: «وکیل باشگاه استیل آذین مدارک ما علیه خشایار محسنی را به حجت الاسلام علیپور تحویل داد، ولی متاسفانه علیپور به دروغ گفت که هنوز مدرکی از ما دریافت نکرده.»

حجت الاسلام علیپور هم گفت: وکیل باشگاه استیل آذین به من گفت که نامه جعلی پرونده‌ یونگ، دست خط آرش فرزین داماد علی پروین است، ولی هدایتی جرات ندارد نام او و پروین را بیاورد.

هدایتی در پاسخ گفت: «وکیل ما بیجا کرده اگر چنین حرفی زده.»

آرش فرزین نیز روی خط برنامه آمد و اعلام آمادگی کرد تا برای روشن شدن حقایق، در آزمایش‌ خط‌شناسی شرکت کند.

خشایار محسنی هم که اتهامات هدایتی را متقابلاً با وارد کردن اتهام پاسخ می‌داد، مدعی شد؛ هدایتی گفته بود که برخی نهادهای دولتی از او حمایت می‌کنند، اما او هرگز فکر نمی‌کرده که هدایتی مانند یک مامور «کا گ ب» در دفتر دستیار او شنود گذاشته باشد.

فردوسی‌پور به محسنی گفت که افراد بسیار زیادی از جمله مهرداد میناوند و علی لطیفی نیز می‌خواستند علیه شما صحبت کنند که این برنامه آنها را پخش نکرده است.

در قسمت‌های پایانی برنامه ۹۰، حجت زادمحمود بازیکن گسترش فولاد تبریز از نقش میثم منیعی که خودش بازیکن است، در نقل و انتقال بازیکنان به تیم شاهین بوشهر صحبت کرد.

میثم منیعی هم در پاسخ گفت: من فقط در جذب آمدن هادی شکوری و وحید طالب‌لو که از دوستان من هستند نقش داشتم.
XS
SM
MD
LG