لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

سیاسی‌ترین چهارشنبه سوری پس از انقلاب


تمام توان جمهوری اسلامی از تهدید نیروهای امنیتی و پخش فیلم‌های آمریکایی روز دنیا در تلویزیون دولتی ایران تا فتاوای برخی مراجع به کارگرفته شده تا ایرانیان چهارشنبه سوری امسال را در خانه‌های خود سپری کنند.

اگرچه این بساط هر سال است، اما کمتر سالی را می‌توان سراغ گرفت که این همه توان برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری یا آنگونه که مقام‌های رسمی و حکومتی می‌گویند، چهارشنبه آخر سال، به کار گرفته شده باشد.

آنگونه که اسماعیل احمدی مقدم،فرمانده نیروی انتظامی کشور گفته است، این نیرو برخوردی قاطع در مورد متخلفان چهارشنبه سوری خواهد داشت.

هشدار جدی فرمانده نیروی انتظامی کشور در خصوص برخورد با متخلفان چهارشنبه سوری در حالی بیان می‌شود که از روز یکشنبه نیروی انتظامی مانور ارتقای امنیت در تهران را آغاز کرده است که بر اساس آن گفته می شود مغازه‌ها و اصناف باید روز سه شنبه زودتر از همیشه به خانه‌ها بروند و تردد موتورسیکلت در عصر سه شنبه در تهران ممنوع اعلام شده است.

این اقدامات در کنار تشکیل قرارگاه مشترک نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان به منظور تامین نظم و امنیت و برخورد با مزاحمت های احتمالی در شب چهارشنبه آخر سال نشان می‌دهد که چهارشنبه سوری امسال چیزی بیش از چهارشنبه سوری‌های هر ساله است که دامنه آتش بازی‌های جوانان در برخی محلات شهرهای بزرگ به برخورد بین آنها با نیروهای انتظامی و بسیجیان محلات می‌شد که سعی در برهم زدن و جلوگیری از برگزاری این مراسم می‌شد.

اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری و کشیده‌ شدن اعتراض منتقدان به خیابان‌ها و استفاده از مراسم ملی و حکومتی در ماه‌های گذشته مانند ،۱۳ آبان، روز قدس، ۱۶ آذر، روز عاشورا و بیست و دو بهمن که با آمدن تعداد زیادی از مردم به خیابان ها همراه بوده، باعث شده تا این بار حاکمیت کمربندهای خود را محکم‌تر از همیشه ببندد تا چهارشنبه سوری امسال آنگونه که پیشترعده‌ای از هوادران جنبش سبز وعده داده بودند، به چهارشنبه سوری سبز تبدیل نشود.

این نگرانی نیروهای امنیتی و انتظامی در حالی است که سران اصلاحات تنها دعوتی که از مردم برای برگزاری روز چهارشنبه سوری داشته‌اند، پرهیز آنها از بروز خشونت است.

از مهرداد درویش‌پور، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه استکهلم می‌پرسم چرا بخش مهمی ازهوادران جنبش سبز ترجیح داده‌اند تا دعوت خاصی برای حضور هم فکران خود در خیابان‌ها نداشته باشند.

چهارشنبه سوری امسال، با وجود آنکه با اعلام نظر رسمی آیت الله خامنه‌ای همراه بود که آن را خرافه می‌خواند، اما میر حسین موسوی، مراسم این روز، را یادمان جشنواره نور علیه تاریکی خواند و از هوادران و دلبستگان جنبش سبز خواست تا نه به لباس و نماد که به اخلاق سبز باشند و مزاحمتی برای دیگران فراهم نکنند.

با این حال این روزها تلویزون دولتی ایران که قرار است در چهارشنبه سوری فستیوالی از فیلم‌های هالیوودی روز دنیا برگزارکند پر است از تصاویر دست‌ها و انگشت‌های قطع شده و چشمان نابینایی که چهارشنبه آخر سال مسبب آن است.
XS
SM
MD
LG