لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

روسیه: کوفی عنان آخرین بخت برای پیشگیری از جنگ داخلی در سوریه است


دیدار عنان و مدودف
دیدار عنان و مدودف
همزمان با سفر کوفی عنان به مسکو، دمیتری مدودیوف، «حمایت کامل» خود را از تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به یک سال بحران خونین در سوریه اعلام کرد.

در مسکو یکشنبه دمیتری مدویوف رئیس جمهور روسیه به کوفی عنان، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، گفت: «شاید تلاش‌های شما آخرین فرصت برای جلوگیری از آغاز جنگ داخلی بلند و خونبار در سوریه باشد. شما در زمینه‌هایی که روسیه توانایی ارائه کمک دارد، از حمایت‌های کامل ما برخوردار خواهید بود.»

عنان در سفر هفته‌های گذشته خود به سوریه و دیدار با بشار اسد، طرحی برای پایان دادن به بحران این کشور ارائه داد. این طرح شامل آتش بس فوری از سوی همه طرف‌های درگیر در سوریه، خارج کردن اسلحه سنگین از همه مناطق مسکونی و صدور کمک‌های انسانی می‌شود.

طرح عنان شامل هیچ زمانبندی مشخصی برای اجرا نیست. او همچنین به طور مستقیم از بشار اسد نخواسته تا از قدرت کنار برود و تنها خواستار آغاز گفت‌و‌گوی دولت با اپوزیسیون شده است؛ مساله‌ای که معترضان آن را رد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اینتر فکس گنادی گاتالوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است باید به ماموریت عنان در سوریه پیش از مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صدور قطعنامه‌ای در این خصوص فرصت داد. او افزوده است: «هیچ جدول زمانبندی وجود ندارد، ما نیازمند این هستیم که ببینیم وضعیت چگونه پیش می‌رود.»

روسیه کشورهای عربی را به جانبداری از یک طرف تنش در سوریه متهم می‌کند و می‌گوید که کمک خارجی به معترضان باعث افزایش درگیری‌ها در این کشور می‌شود.

سوریه میزبان یکی از پایگاه‌های نیروی دریای روسیه است. روسیه و چین تاکنون دو قطعنامه در شورای امنیت که به منظور محکومیت سرکوب خشونت‌های دولتی در سوریه ارائه شده بود را وتو کرده‌اند.

روسیه همچنین کمک خارجی به معترضان سوریه را مانع اصلی در دستیابی به صلح در این کشور دانست.

این مواضع همزمان با سفر کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به روسیه اعلام شده است.

بسیاری از کشورهای غرب و عربی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه که با شدید‌ترین اعتراض‌ها در دوره ریاست جمهوری خود روبرو است، خواستند تا از قدرت کناره گیری کند. به گفته سازمان ملل متحد، سرکوب اعتراض‌های یک سال اخیر در سوریه به کشته شدن بیش از ۸هزار نفر انجامیده است.

روسیه که متحد نزدیک اسد است می‌گوید لازمه توقف سرکوب دولتی در سوریه این است که مخالفان مسلح نیز اعلام آتش بس کنند.

در حالی که ارتش سوریه همه روزه به عملیات نظامی خود در مناطق مختلف کشور ادامه می‌دهد، معترضان بیم آن دارند که اسد از فرصت ایجاد شده در هر گفت‌و‌گو برای تشدید سرکوب‌ها استفاده کند. در وضعیتی کنونی سوریه به نظر می‌رسد که دستیابی به توافق صلح بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس باشد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که نیروهای دولتی سوریه در جریان عملیات خود از ساکنان محلی مناطق مختلف به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

در همین حال عملیات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در مناطق مختلف ادامه یافت. بنا بر اعلام اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌ها، یکشنبه دستکم ۶۶ نفر از معترضان در مناطق مختلف این کشور به دست نیروهای دولتی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG