لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۹

اشتون: مذاکرات هسته‌ای در استانبول برگزار می‌شود


سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز ۲۶ فروردین ماه در استانبول برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز، سخنگوی کاترین اشتون گفت: «ما توافق کردیم که گفت‌‌وگوها در روز ۱۴ آوریل(۲۶ فروردین) در استانبول برگزار شود.»

وی افزود: «ما امیدواریم که این نخستین دور از گفت‌وگوها، فضایی سازنده برای پیشرفت واقعی فراهم کند. هدف ما البته پیشرفت پایدار است.»

روز یکشنبه و پس از چند روز ابهام در محل برگزاری محل مذاکرات، شبکه پرس تی‌وی به نقل از یک مقام مسئول در شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داد که مذاکرات در استانبول برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس نیز، در همین روز به نقل از ناصر فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش داد که ایران و گروه ۱+۵ با برگزاری نشست در استانبول به توافق رسیده‌اند اما به گفته این نماینده مجلس «موضوع مهم، دستور كار اجلاس است كه به نظر می رسد توافقی حاصل نشده است.» اندکی پس از انتشار این مطلب، این خبر را از روی خروجی فارس حذف شد.

تا پیش از برگزاری کنفرانس «دوستان مردم سوریه» در ترکیه، تهران و آنکارا هر دو از برگزاری مذاکرات در استانبول ابراز رضایت می‌کردند تا اینکه شماری از مقام‌های ایرانی و نمایندگان مجلس گفتند استانبول گزینه مطلوبی نیست.

این اظهارات به خشم رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، منجر شد و او طی سخنان شدیداللحنی ایران را به بی‌صداقتی متهم کرد؛ تنها ساعاتی پس از این اظهارات اردوغان، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، شبانه با احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه تماس گرفت؛ وزارت امور خارجه هم یک روز بعد از آن خواستار حفظ روابط «راهبردی» با ترکیه شد.

روزنامه واشینگتن پست، روز ۱۸ فروردین در گزارشی نوشت که اردوغان حامل پیام باراک اوباما برای آیت‌الله خامنه‌ای بود.

برپایه این گزارش، اوباما ضمن استقبال از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد درباره سیاست اتمی ایران، گفته بود که فرصت برای رسیدن به یک توافق محدود است.

به نوشته واشینگتن پست، اوباما همچنین گفته است که آمریکا استفاده انرژی اتمی در مصارف صلح‌آمیز از سوی ایران را خواهد پذیرفت.

روزنامه نیویورک تایمز، هم روز یکشنبه ۲۰ فروردین نوشته است، که اوباما خواستار توقف فعالیت تاسیسات زیرزمینی فردو است.
XS
SM
MD
LG