لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

ادامه درگیری‌ معترضان و پلیس در بحرین


معترضان بحرینی بعد از ظهر پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه با پرتاب کوکتل مولوتوف به یک پاسگاه پلیس حمله کردند. نیروهای ضد شورش نیز با شلیک گاز اشک آور و بمب صوتی به آنها پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری در منطقه بلاد القدیم در منامه پایتخت بحرین روی داد. معترضان از عزاداری بر سر قبر صلاح عباس حبیب جوان شیعه‌ای که شنبه گذشته در جریان درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در جریان اعتراض‌ها بر سر برگزاری مسابقات اتومبیل رانی فرمول۱ کشته شد، باز می‌گشتند.

شاهدان عینی می‌گویند که حمله معترضان باعث آتش گرفتن بخشی از پاسگاه پلیس شد که در پی آن درگیر ی‌به اتوبان منتهی به مرکز منامه کشیده شد. این حادثه باعث بسته شدن اتوبان به مدت چند ساعت شد.

خانواده صلاح عباس حبیب، جنازه او را که بر روی آن آثار ضرب و شتم دیده می‌شد، روز دوشنبه در روستای شیعه نشین الشاخوره به خاک سپردند. دوستان حبیب می‌گویند که او در جریان اعتراض‌های بامداد شنبه توسط نیروهای پلیس دستگیر شده بود و سپس جنازه‌اش در یکی از پارک‌ها پیدا شد.

جمعیت وفاق که بزرگ‌ترین گروه معترض بحرینی است اعلام کرده است که آثار شکنجه بر روی بدن حبیب نمایان است. وزارت کشور بحرین هم اعلام کرده که در حادثه کشته شدن این جوان معترض تحقیق خواهد کرد.

جمعیت وفاق می‌گوید با کشته شدن حبیب شمار معترضان کشته شده از زمان آغاز اعتراض‌های بحرین در سال گذشته، به ۸۱ نفر رسید.

دولت بحرین معترضان را به تلاش برای کشتن نیروهای پلیس متهم می‌کند. هفته گذشته یک بمب دست ساز گشت پلیس را مورد هدف قرار داد که در جریان آن ۴ تن از نیروهای دولتی زخمی شدند.

نا‌آرامی‌ها در بحرین از سال گذشته، ‌گاه به صورت برگزاری تظاهرات پرشمار اعتراض آمیز و ‌گاه به صورت درگیری میان جوانان معترض با نیروهای پلیس در مناطق شیعه نشین، ادامه دارد.

شیعیان بحرینی که می‌گویند مورد تبعیض قرار می‌گیرند، سال گذشته دست به اعتراض‌های خیابانی زدند. آنها میدان مروارید منامه را به عنوان محل تجمع خود برگزیدند. سرانجام نیروهای امنیتی بحرین با یورش به معترضان به حضور خیابانی آنها پایان دادند. در این حادثه دستکم ۳۵ نفر کشته شدند.

دولت بحرین سال گذشته نیروهای نظامی مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» را برای کمک فرا خوانده بودند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت نیروهای نظامی خود را برای استقرار در مرز‌ها و روبروی مراکز مهم حکومتی، به بحرین گسیل کردند.

اعتراض‌ها پیش از برگزاری چهارمین دور از مسابقات اتومبیل رانی فرمول۱ جایزه بزرگ بحرین اوایل هفته جاری اوج گرفت. این اعتراض‌ها با سرکوب نیروهای دولتی روبرو شد.

سرکوب اعتراض‌ها باعث شد برخی از دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، پلیس بحرین را به استفاده از بیش از اندازه از زور در مقابله با معترضان متهم کنند.

راشد بن عبد الله آل خلیفه وزیر کشور بحرین روز چهارشنبه از نیروهای امنیتی دفاع کرد و گفت که این نیرو‌ها حق دفاع از خود را دارند.

بیم‌ها بر سلامت عبد الهادی الخواجه فعال حقوقی بحرینی که بیش از دو ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، تنش‌ها را در بحرین تشدید کرده است. او یکی از ۱۴ بحرینی است که به اتهام رهبری اعتراض‌ها به حبس ابد محکوم شده است.

همسر و وکیل مدافع الخواجه می‌گویند که مقام‌های دولتی از یک هفته پیش و پس از منتقل کردنش به بیمارستان نظامی، مانع از تماس با او می‌شوند. وزارت کشور بحرین بر روی شبکه توئی‌تر نوشت که الخواجه از سلامت کامل برخوردار است.

گروه «فرانتلاین دفندرز» که از فعالان حقوق بشر دفاع می‌کند و مقرش در ایرلند است، از دولت بحرین خواسته دلیلی برای زنده بودن الخواجه ارائه دهد.
XS
SM
MD
LG