لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

بان گی مون خواستار تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا شد


در آستانه سفر بان گی مون به منطقه، دبیرکل سازمان ملل متحد از آمریکا و ایران خواست از راه‌گفت‌و‌گو و دیگر روش‌های مسالمت آمیز، به تنش‌زدایی مبادرت کنند.

در همین حال آقای مون اعلام کرد که به زودی برای بحث بر سر اوضاع منطقه، به لبنان و امارات متحده عربی خواهد رفت.

‌بان گی مون گفته است آمریکا و ایران «باید تمام توان خود را برای فرونشاندن تنش در منطقه به کار گیرند و تلاش کنند تا اختلافات میان خود را از راه گفت‌و‌گو و راه‌های مسالمت آمیز، حل و فصل کنند.»

ایران تهدید کرده است در صورتی که نفتش از سوی کشورهای غربی تحریم شود، تنگه استراتژیک هرمز را خواهد بست. تنگه هرمز یکی از گلوگاه‌های مهم صادرات نفت منطقه است. تهدید ایران از زبان محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور این کشور عنوان شده است.

پس از تهدیدهای ایران ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر شده اعلام کرده است که مانع بسته شدن تنگه هرمز خواهد شد. همچنین آمریکا ۸۵ جنگنده اف۱۵ به عربستان سعودی فروخت و قرارداد فروش سامانه موشکی تاد به امارات عربی متحد را منعقد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از ایران خواست به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند باشد و مسالمت آمیز بودن برنامه‌های اتمی خود را به اثبات برساند. او در این باره گفت: «ایران باید بتواند ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مسالمت آمیز است. به نظر می‌رسد جهان هنوز در این زمینه متقاعد نشده است.»

غرب ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می‌کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در آخرین گزارش خود، از احتمال تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی سخن در گذشته یا حال سخن گفته است. این در حالی است که تهران بر مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی خود اصرار دارد.

تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهار دور تحریم علیه ایران به دلیل برنامه‌های اتمی‌اش تصویب کرده است.

از سوی دیگر، بان گی مون اعلام کرد که در ماه جاری به خاورمیانه سفر خواهد کرد تا اوضاع در این منطقه را با مسئولان آن بحث بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌بان گی مون با میشل سلیمان رئیس جمهور و نجیب میقاتی رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان و همچنین فرماندهان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این کشور دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

او پس از آن به عمان پایتخت اردن خواهد رفت تا با مسئولان اسرائیلی و فلسطینی دیدار و و بر سر روند صلح میان دو طرف گفت‌و‌گو کند.

ریاض منصور نماینده تشکلات خودگران فلسطینی در سازمان ملل متحد گفته است که احتمال دارد آقای مون به کرانه باختری رود اردن هم برود. او در این باره تصریح کرد: «توافقی اولیه برای سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به رام الله وجود دارد.»

بان گی مون نگفته است که آیا بحث بر سر اوضاع در سوریه ضمن برنامه کاریش در لبنان و امارات عربی متحد خواهد بود یا نه اما یک مسئول دولتی اماراتی به خبرگزاری رویترز گفته است که سوریه یکی از موضوعات اصلی مورد بحث خواهد بود.
XS
SM
MD
LG