لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

دیوید کامرون: کشورهای جهان تنگه هرمز را باز نگه می‌دارند


دیوید کامرون
دیوید کامرون
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، که روز جمعه از عربستان سعودی دیدار کرد، می‌گوید اگر ایران بخواهد تنگه هرمز را ببندد کشورهای جهان اجازه این کار را نخواهند داد.

دیوید کامرون در یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «در مورد تنگه هرمز، منافع همه جهان در این است که این تنگه‌‌ها باز بماند و من مطمئنم، اگر هرگونه تهدیدی برای بستن آنها صورت گیرد، جهان دست به دست خواهد داد و کاری خواهد کرد که این تنگه‌ها باز بمانند.»

دیوید کامرون در سفر یک روزه‌اش با ملک عبدالله و دیگر اعضای بلندپایه خاندان سعودی دیدار کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفت در دیدارش با پادشاه عربستان که دو ساعت به درازا کشید، درباره ایران و همچنین یمن، سوریه و سومالی گفت‌وگو داشته است.

دیدار دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، همزمان است با افزایش تنش میان ایران و کشورهای غربی؛ در حالی که آمریکا و کشورهای غربی حلقه تحریم‌های ایران را تنگ‌تر می‌کنند، و در عین حال واشینگتن و اسراییل هم از همه گزینه‌های در قبال ایران سخن می‌گویند، شماری از مقام‌های لشکری و کشوری ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.

پس از تهدید محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، بود که آمریکا و متحدانش به ایران هشدار دادند که چنین اقدامی بی‌پاسخ نخواهد ماند؛ وزیر دفاع بریتانیا از جملهٔ این هشدار دهندگان به ایران بود.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بریتانیا، همزمان با این تهدیدها یکی از پیشرفته‌ترین ناوهای خود را روانه آب‌های منطقه کرده است.

از دیگر سو، در حالی که ایالات متحده با تحریم بانک مرکزی، فروش نفت ایران را با مشکل مواجه کرده و از ارزش ریال کاسته است، در اتحادیه اروپا نیز، رایزنی‌ها برای تحریم نفت ایران ادامه دارد.

آنطورکه برخی دیپلمات‌های اروپایی پیش از این گفته‌اند، این اتحادیه از جمله با عربستان سعودی در تماس است تا اطمینان یابد خلا نفت ایران در اروپا پر می‌شود.

افزون بر این مناسبات ایران و عربستان هم در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از طرح اتهام ترور سفیر سعودی هر چه بیشتر به وخامت گذاشت.

تحولات منطقه‌ای و از جمله اوضاع بحرین و سوریه هم از موارد عمده اختلاف تهران و ریاض است.

در روزهای اخیر و در بحبوحه جنگ لفظی تهران و واشینگتن بر سر بستن تنگه هرمز، آمریکا از فروش میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان و امارات متحده خبر داد.

دولت باراک اوباما از فروش ۳۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های «اف-۱۵ اس آ» به عربستان سعودی و قرارداد سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلاری، سامانه ضدموشک تاد به امارات خبر داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع وزارت دفاع بریتانیا گزارش داده است، که لندن هم با ریاض سرگرم مذاکره برای فروش ۴۸ جنگنده « تایفون یورو فایتر» است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۰۶ موافقت کرد که ۷۲ جنگنده تایفون خریداری کند.

دیوید کامرون در سفر روز جمعه خود به عربستان، با شاهزاده نایف ولیعهد عربستان، سعود الفیصل وزیر خارجه و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز وزیر اطلاعات سعودی هم دیدار کرد.
XS
SM
MD
LG