لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

چین ۱۱درصد بودجه نظامی خود را افزایش داد


جنگنده رادارگریز جی۲۰ چین
جنگنده رادارگریز جی۲۰ چین
چین روز یکشنبه اعلام کرد بودجه نظامی خود را در سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۱.۲ درصد افزایش‌ می‌دهد. این افزایش در پی آن صورت گرفته که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که بر توان نیروهای آمریکایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام خواهد افزود.

لی ژائوچینگ، سخنگوی کنگره ملی خلق، این افزایش بودجه را اعلام کرد؛ بدین ترتیب آماری رسمی هزینه نظامی چین امسال به ۱۰۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد. سال گذشته هم، چین ۱۲.۷ درصد به بودجه نظامی خود افزوده بود.

چین پس از ایالات متحده، به لحاظ هزینه‌های نظامی در رتبه دوم کشورهای جهان قرار دارد.

شماری از کارشناسان با این حال معتقدند رقم واقعی بودجه نظامی چین می‌تواند تا ۵۰ درصد بیش از رقم رسمی اعلام شده باشد.

لی ژائوچینگ، سخنگوی کنگره ملی خلق، یک روز پیش از نشست سالانه کنگره در یک کنفرانس خبری اظهار داشت بودجه نظامی چین به نسبت تولید ناخالص ملی در مقایسه با دیگر کشورها و به ویژه آمریکا، رقم کوچکی است.

سخنگوی کنگره ملی خلق چین اظهار داشت: «چین به راه توسعه صلح‌آمیز متعهد است و سیاست امنیت ملی‌اش ماهیت دفاعی دارد.»

لی ژائوچینگ افزود: «چین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جمعیت دارد، با سرزمین بزرگ و سواحل طولانی، اما بودجه دفاعی ما در مقایسه با دیگر کشورهای بزرگ به نسبت کم است.»

سخنگوی کنگره ملی خلق اظهار داشت که سال گذشته آنچنانکه بانک جهانی می‌گوید هزینه‌های نظامی چین ۱.۲۸ درصد اقتصاد چین بود اما آمریکا ۴.۸ از اقتصاد خود را صرف هزینه‌های نظامی کرد.

چین در سال ۲۰۱۱ نخستین نمونه جنگنده‌های رادارگریز خود را آزمایش کرد و در ماه اوت نیز نخستین ناو هواپیمابر خود را به آب انداخت.

این کشور همچنین در حال ساخت زیردریای‌های جدید، موشک‌های بالستیک زمین به دریا و ضدکشتی جدید است.

در دی ماه امسال باراک اوباما، راهبرد تازه دفاعی آیالات متحده را اعلام کرد که در آن تصریح شده است آمریکا حضور بیشتری در قاره آسیا خواهد داشت.

در این سند راهبردی از چین و ایران، به عنوان دو کشوری که می‌توانند قدرت مانور دریایی و هوایی آمریکا را به چالش بکشند، یاد شده است.

افزون بر آمریکا، کشورهای دیگری نظیر هند، ویتنام، فیلیپن، ژاپن و تایوان نیز افزایش توان دفاعی چین را به دقت دنبال می‌کنند.

کشورهای دریای جنوبی چین‌، هم‌اکنون بر سر جزایر این منطقه با یکدیگر اختلاف دارند؛ کنترل این جزایر افزون بر گسترش مزرهای آبی ‌می‌تواند کنترل ذخایر نفت و گاز احتمالی را نیز تضمین کند.
XS
SM
MD
LG