لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع تب کنگو؛ مرگ دو نفر در خراسان


در پی مرگ دو نفر در استان خراسان رضوی بر اثر ابتلا به بیماری تب کنگو، وزارت بهداشت به شهروندان هشدار داد که از خرید دام بدون تایید دامپزشکی، اکیدا خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا،‌ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره خطر این شیوع این بیماری اظهار داشت: «تاکنون ۶ مورد ابتلا به این بیماری در استان خراسان رضوی گزارش شده است که متاسفانه ۲ نفر از این افراد به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت، نخستین مورد گزارش شده این بیماری، مربوط به یک کارگر کشتارگاه بوده است که حدود ۱۰ روز پیش با علایم بیماری در بیمارستان امام رضا مشهد بستری شد.

محمد مهدی گویا افزود این فرد مبتلا به تب کنگو، پیش از مراجعه به بیمارستان امام رضا به یک کلینیک خصوصی مراجعه کرده بود که در آنجا نیز یک پرستار هنگام تزریق سرم به بیمار با خون وی تماس پیدا می‌کند که در نتیجه او هم مبتلا می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت‌ بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان امام رضای مشهد به دلیل شدت بیماری، ظرف ۸ ساعت پس از مراجعه فوت کرد.

به گفته وی در بیمارستان امام نیز یک نیروی خدماتی، یک پرستار و یک انترن در تماس مستقیم با بیمار بودند که از‌‌ همان ابتدا تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند ولی انترن بیمارستان هم به دلیل شدت این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

محمدمهدی گویا افزود: «در حال حاضر ۲ پرستار یاد شده، فرزند بیمار و یک نیروی خدماتی در بیمارستان امام رضا تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و تمامی اقدامات درمانی لازم بر روی آنها انجام شده است و حال همه آنها رضایتبخش است.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیر است، گفت: «این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.»

وی افزود: «همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلا انسان به این بیماری، دیگر افرادی که در حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.»

به گفته محمد مهدی گویا «این بیماری در ابتدا ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علایم ابتلای به این بیماری است.»

وی افزود: «بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود و بیمار خونریزی زیرپوستی پیدا می‌کند که در این موقع، وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممکن است جان خود را از دست دهد.»

این مقام مسئول تاکید کرد که دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو «هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند» و از شهروندان خواست به هیچ وجه دام‌هایی که مهر تایید سازمان دامپزشکی را ندارند، خریداری نکنند.

وی اظهار داشت در کل کشور ۱۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که شش نفر از آنها در خراسان رضوی هستند که دو نفر از آنها فوت کرده‌اند.

از این تعداد، ۷ نفر هم ، در استان سیستان و بلوچستان مبتلا شده‌اند که به گفته محمد مهدی گویا همگی تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافته‌اند.

در همین حال روزنامه شرق، نیز در گزارشی به نقل از یکی کارکنان بیمارستان امام رضای مشهد، نوشت که به دلیل نبود پزشکان متخصص و نبود شرایط قرنطینه، یک دانشجوی کارآموز و یک پرستار در بیمارستان امام رضای مشهد به این بیماری مبتلا شدند.

به نوشته شرق امیر کیخسروی، کارآموز دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده که بر اثر این بیماری فوت کرده است.

به نوشته شرق شيوع تب كريمه كنگو در شهر مشهد به مرز «نگران‌كننده‌ای» رسيده و بنا بر گزارش‌های رسیده منجر به تعطيلی كشتارگاه‌های مركزی شهر به خصوص كشتارگاه فريمان شده است.
XS
SM
MD
LG