لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

دستگیری یکی از اعضای خاندان حاکم امارات به خاطر «اصلاح طلبی»


فعالان و منابع حقوقی اعلام کردند که نیروهای امنیتی امارات متحده عربی شیخ سلطان بن کاید القاسمی، یکی از اعضای خاندان حاکم در امارت رأس الخیمه که گروهی اصلاح طلب را رهبری می‌کرد، دستگیر کردند.

دستگیری القاسمی که پسر عموی حاکم امارت رأس الخیمه است، رخدادی بی‌سابقه در دستگیری افرادی از خاندان حاکم به شمار می‌آید. او بلندپایه‌ترین شخصی است که نیروهای امنیتی در جریان بازداشت فعالان اصلاح طلب، دستگیر می‌کنند.

عبدالله القاسمی فرزند شیخ سلطان القاسمی در این باره به سایت عربی سی ان ان گفته است: «یکی از بزرگان خانواده با پدرم تماس گرفت و به او خبر داد که حکومت ابوظبی تصمیم به دستگیری او گرفته و خواستار تسلیم او شده است.»

او افزود: «پس از گفت‌و‌گویی طولانی توافق شد که مهلتی برای دستیابی به راه حل داده شود اما افرادی مسلح سرانجام پدرم را بدون تفهیم اتهام یا حکم بازداشت، دستگیر کردند.»

عبد الله القاسمی ادامه داد: «پدرم را به کاخ حاکم رأس الخیمه بردند و همچنان آنجاست. احتمال دارد او را به حکومت ابوظبی که خواهان دستگیری اوست، تحویل دهند.»

او یادآور شد که خانواده شیخ سلطان القاسمی هنوز دلیل دستگیری او را نمی‌داند اما در صورت متهم شدن او احتمال دارد از یک وکیل مدافع کمک بگیرد.

حدود دو سال پیش شیخ سلطان بین کاید القاسمی در راس گروهی از فعالان اماراتی قرار گرفت که به «گروه دعوت به اصلاحات» شهرت یافت. این گروه خواهان اصلاحات سیاسی در ساختار کشورش است. نتیجه فعالیت این گروه باعث تحت تعقیب قرار گرفتن اعضای آن شد. تابعیت هفت نفر از فعالان این گروه باطل شد که شش تن از آنها به دلیل امتناع از ترک کشور، در زندان به سر می‌برند.

«گروه دعوت به اصلاحات» در بیانیه‌ای دستگیری شیخ سلطان بن کاید القاسمی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که در دو هفته پیش تلاش برای حل و فصل بحران میان خاندان حاکم در رأس الخیمه و سازمان‌های امنیتی در ابوظبی صورت گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: «برای پاسداری از منافع ملی، شیخ سلطان بن کاید القاسمی با حل و فصل بحران میان گروه دعوت به اصلاحات و سازمان‌های امنیتی از راه گفت‌و‌گو موافقت کرد. با این وجود ناگهان شامگاه جمعه ۲۰ آوریل دستگیر شد و به خانه حاکم امارت انتقال داده شد.»

شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر هم در بیانیه‌ای دستگیری شیخ سلطان بن کاید القاسمی را محکوم کرد. این شبکه ابراز عقیده کرده که احتمال دارد دستگیری این شخصیت اصلاح طلب اماراتی به دلیل مقاله اخیرش در حمایت از حقوق ۷ اماراتی سلب تابعیت شده باشد.
XS
SM
MD
LG