لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

بازار نابسامان خودروهای خارجی در ایران


خبرگزاری «بلومبرگ» از تهران می‌نویسد که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و محدودیت معامله با ارزهای خارجی، در ماه‌های اخیر واردات خودروهای خارجی به ایران به شدت کاهش یافته و قیمت آنها به مرزی رسیده که کمتر کسی می‌تواند چنین اتومبیل‌هایی را بخرد.

مصطفی فرهمند صاحب یک نمایشگاه اتومبیل در شمال تهران می‌گوید: «ما حدود چهار ماه است که هیچ اتومبیلی از خارج وارد نکرده‌ایم. با توجه به وضعیت فعلی ارز بهای اتومبیل‌های خارجی خیلی گران شده است.»

به دنبال تحریم‌های خارجی علیه ایران دولت خرید و فروش ارزهای خارجی را محدود کرده تا به این وسیله از خروج سرمایه‌های نقدی از ایران جلوگیری کند. تحت تاثیر این محدودیت بهای دلار به حدود نوزده هزار ریال، که ۶۵ درصد از نرخ رسمی بیشتر است افزایش یافت.

به گفته مصطفی فرهمند، تورم شدید و از سوی دیگر ماه‌ها انتظار برای ترخیص این اتومبیل‌ها در گمرک ایران به ریسک واردات اتومبیل‌های خارجی افزوده است.

در ایران فرهنگ کالاهای مدرن و لوکس سابقه طولانی دارد. تحت تاثیر افزایش بهای نفت و نقدینگی ناشی از درآمد ارزی خوب ایران طی سال‌های گذشته خیابان‌های تهران و شهرهای دیگر از خودروهای خارجی پرشده است. یکی از راه‌های قضاوت در مورد تاثیر تحریم‌های خارجی علیه ایران نگاهی به وضعیت صنایع اتومبیل سازی در این کشور است که به شدت تحت فشار قرار دارند.

به گفته کار‌شناسان بازار اتومبیل خاورمیانه، طی سال ۲۰۱۱ بازار فروش اتومبیل در ایران راکد بوده و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰ درصد کاهش یابد. طبق این آمار‌ها طی سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار اتومبیل در ایران فروخته شده که از این میزان حدود ۲۰۰ هزار دستگاه اتومبیل‌های خارجی بوده‌اند.

خبرگزاری «بلومبرگ» می‌افزاید که فروشندگان و تجار بزرگ اتومبیل‌های خارجی در ایران معمولا این کالا‌ها را از شرکت‌های واسطه در منطقه خلیج فارس می‌خرند. با توجه به اعمال تحریم‌های جدید این معاملات نیز دشوار‌تر شده‌اند.

طی دو ماه گذشته قیمت اتومبیل‌های وارداتی حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و میزان فروش به همین نسبت طی سال گذشته کاهش یافته است. یکی از دلایل مهم این افزایش قیمت روی آوری مردم طی ماه‌های اخیر به خرید طلا و ارزهای معتبر خارجی بوده است. بانک مرکزی ایران در ماه ژانویه برای تثبیت بازار ارز حدود هشت درصد از ارزش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی کاست. این اقدام نیز نتوانست جلوی سقوط نرخ برابری ریال را بگیرد.

مسعود، صاحب یک نمایشگاه اتومبیل در جنوب شهر تهران که اتومبیل‌های اروپایی مثل مرسدس بنز و بی‌ام و را می‌فروشد، می‌گوید میزان فروش این نوع خودروها به نسبت سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. قیمت اتومبیل هاری ژاپنی و کره‌ای نیز تحت تاثیر تحریم‌های اخیر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته و همزمان تعرفه و مالیات گمرکی برای واردات اتومبیل‌های خارجی حدود دو برابر قیمت این اتومبیل‌هاست.

خبرگزاری «بلومبرگ» می‌افزاید که کاهش تقاضا برای اتومبیل‌های خارجی ممکن است باعث رونق صنایع اتومبیل‌سازی داخلی شود. سال گذشته تولید خودرو و کامیون در ایران حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ایتالیا تقریبا دو برابر است.

اما صنایع خودروسازی ایران نیز تحت فشار تحریم‌های خارجی هستند و محدودیت‌های موجود در مورد جابجایی ارز و معاملات خارجی به این صنایع فشار شدیدی وارد می‌کند. به همین خاطر دو شرکت بزرگ اتومبیل سازی در ایران یعنی سایپا و ایران خودرو، بر حجم تولید اتومبیل‌های محصول داخل افزوده و از سهم اتومبیل‌های متکی به فن آوری‌ها و مونتاژ اتومبیل‌های خارجی کاسته‌اند.

کار‌شناسان موسسات بین المللی تجارت اتومبیل می‌گویند که صنایع اتومبیل سازی ایران هر روزه بر میزان تولید خود افزوده و از نظر تکنیک و تخصص در این زمینه پیشرفت می‌کنند. هنوز هم صنعت اتومبیل سازی ایران با اروپا و یا ژاپن قابل مقایسه نیست ولی به نسبت سال‌ها پیش پیشرفت کرده‌اند.

خبرگزاری «بلومبرگ» در پایان می‌نویسد که تقویت و پیشرفت صنایع اتومبیل سازی داخلی باعث تضعیف بیشتر بازار اتومبیل‌های وارداتی خواهد شد. در طول سال‌های جنگ با عراق واردات اتومبیل‌های خارجی کاملا ممنوع شده بود. در حال حاضر نیز در صورت تشدید فضای تنش وقوع بحران‌های نظامی محتمل است.

مسعود صاحب یک نمایشگاه اتومبیل‌های خارجی در تهران می‌گوید: «انتظار می‌رود که میزان واردات این نوع اتومبیل‌ها به شدت کاهش یابد. شاید دوباره شرایطی مشابه با سال‌های جنگ پیش بیاید که ما فقط اتومبیل‌های ساخت ایران را می‌فروختیم. مسلما ما نگران هستیم. در حال حاضر هیچکس را در ایران نمی‌توانید پیدا کنید که به خاطر شغل و یا کاسبی‌اش نگران نباشد.»
XS
SM
MD
LG