لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

بانک‌های ترکیه‌ای «واسطه» واردات گندم برای ایران


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بازرگانی گزارش داده است که ایران در طول یک ماه گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار تن غلات وارد کرده و از بانک‌های ترکیه‌ای برای پرداخت‌های خود استفاده کرده است.

این برای چندمین بار است که رسانه‌های غربی از واردات غیرمعمول غلات از سوی ایران خبر می‌دهند.

رویترز گزارش کرده که ایران در کمی بیش از یک ماه گذشته میزان قابل توجهی گندم وارد کرده و برای اینکه با مشکل تحریم مواجه نشود پرداخت‌های خود را با ارز‌هایی غیر از دلار انجام داده است.

پیتر پام مدیر موسسسه آتلانتیک کنسول دلیل این حجم از واردات غلات از سوی ایران را حمله احتمالی به تاسیاست اتمی و احتمال به کار آمدن جمهوری خواهان در آمریکا ارزیابی کرده است.

با وجود اوج‌گیری تنش میان ایران و کشورهای غربی و اعمال تحریم‌های گوناگون علیه تهران، خرید مواد غذایی مانند گندم، برنج و شکر از خارج، در ظاهر هیچ گونه منع قانونی ندارد اما از آنجا که بانک‌های ایرانی تحریم هستند، پرداخت وجوه این واردات با مشکل مواجه شده است.

با این حال یک منبع آگاه به این معاملات به خبرگزاری رویترز گفته است پرداخت وجوه این واردات با مشکل مواجه نشده چراکه ایران از طریق بانک‌های تحریم نشده‌ خود و بانک‌های ترکیه‌ای این مبالغ را پرداخت می‌کند.

این گزارش می‌افزاید ایران ماه گذشته میلادی نزدیک به ۲ میلیون تن گندم از کشورهای روسیه، آلمان، کانادا، برزیل و استرالیا وارد کرد.

رویترز همچنین گزارش داده است که ایران از طریق بانک‌های تحریم نشده‌ خود به یورو و دلار نیز خرید داشته است.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته است، که به غیر از بانک‌های ترکیه‌ای، ایران هچنین از بانک‌های سوییسی برای خریدهای کوچک خود استفاده می‌کند. به گفته این منبع آگاه ایران به جای پرداخت پول با طلا هم خرید داشته است.

ایران در تلاش است گندم خود را از کشورهایی که کمتر در گزند تحریم‌ها هستند تهیه کند.

روز دوشنبه پاکستان اعلام کرد که برای فروش یک میلیون تن گندم با ایران به توافق رسیده است.

با این حال تحریم‌ها در مواردی توانسته‌اند دسترسی ایران را محدود کنند. رویترز می‌نویسد در سال جاری میلادی ۱۰ کشتی حامل غله نتوانستند بار خود را به ایران برسانند و در بندرهای دیگر کشور‌ها از جمله یمن و امارات و مصر پهلو گرفتند.

یک منبع بازرگانی دیگر به رویترز گفته است ایران پول زیادی دارد و مشکلات اولیه ناشی از تحریم‌ها رفع شده است.

پیتر پام از موسسه آتلانتیک کنسول با اشاره به معافیت شش ماهه ۱۱ کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، می‌گوید: ایرانی‌ها فهمیده‌اند که اگر به شیوه‌ای پیچیده با متحدان آمریکا معامله کنند آمریکا بعید است متحدان خود را زیر فشار بگذارد و بدین ترتیب کار ایران هم راه می‌افتد.

وی استفاده از مجرای ترکیه را نمونه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها توسط ایران ذکر کرده است.
XS
SM
MD
LG