لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

«کاهش صادرات ایران»؛ افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی


سوپر تانکر سورنا در نزدیکی میدان نفتی سروش و نوروز. پس از انتقال نفت به وسیه خط لوله به سورنا، این نفتکش نفت را به دیگر تانکرها منتقل می‌کند. (عکس شانا)
سوپر تانکر سورنا در نزدیکی میدان نفتی سروش و نوروز. پس از انتقال نفت به وسیه خط لوله به سورنا، این نفتکش نفت را به دیگر تانکرها منتقل می‌کند. (عکس شانا)
همزمان با انتشار گزارشی درباره کاهش صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی، بهای نفت روز جمعه در بازارهای جهانی افزایش یافت.

روز جمعه رویترز به نقل از شرکت مشاوره نفتی «پترولوجیستیکس» در سوییس و نیز یک شرکت بزرگ نفتی گزارشی منتشر کرد که حاکی از کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی است.

برپایه این گزارش، در ماه مارس، از صادرات نفت خام ایران ۳۰۰ هزار بشکه در روز (۱۴ درصد) کاسته شده است.

پس از انتشار این گزارش بود که شاخص بهای نفت در بازار نیویورک ۱.۷۶ دلار افزایش یافت و به ۱۰۷.۱۱ دلار در هر بشکه رسید. با این گزارش و تنها در طول ۱۳ دقیقه بهای شاخص نفت آمریکا ۲.۹۵ دلار افزایش یافته بود که پس از آن در حدود ۱۰۷ دلار تثبیت شد.

نفت خام برنت دریای شمال نیز پس از این گزارش ۱.۸۱ دلار افزایش پیدا کرد و به بشکه‌ای ۱۲۴.۹۵ رسید.

نگرانی درباره درگیری نظامی با ایران و نیز اعمال تحریم‌های شدید علیه تهران، عمده‌ترین عامل افزایش ۱۰ دلاری بهای نفت از ماه ژانویه تاکنون ذکر شده است.

در پی افزایش بهای نفت، بهای بنزین در ایالات متحده از ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ تاکنون نزدیک به ۱۹ درصد افزایش یافته است.

اوباما: بهای نفت به دلیل تنش با ایران بالا رفته است

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، که زیر فشار کنگره، تحریم‌ بانک مرکزی ایران را امضا کرد، روز جمعه بار دیگر اظهار داشت که تنش با ایران و «عدم قطعیت» در منطقه خاورمیانه، بهای نفت را ۲۰ تا ۳۰ دلار افزایش داده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده، همچنین افزایش تقاضا از سوی هند و چین را دلیل دیگر این افزایش بهای نفت ذکر کرد.

باراک اوباما، در واپسین روز سال ۲۰۱۱ قانونی را به امضا رساند که به موجب آن بانک مرکزی ایران یا همان مجرای واریز پرداخت‌های نفتی دیگر کشورها به تهران تحریم شد.

با این حال بنا به درخواست کشورهای خریدار نفت ایران، به ۱۱ کشور خریدار نفت ایران شش ماه دیگر فرصت داده شد که برای نفت خود جایگزین دیگری پیدا کنند. چین و هند در میان این کشورها نیستند.

معافیت در تحریم‌های اتحادیه اروپا

روز جمعه اتحادیه اروپا نیز، بنا به درخواست کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران، تا تیرماه امسال برای شرکت‌های بیمه‌کننده اروپایی، معافیت قائل شد. این شرکت‌های بیمه که نفتکش‌های کشورهای خریدار نفت ایران را بیمه می‌کنند، برای ادامه کار خود با مشکل جدی مواجه شده بودند.
XS
SM
MD
LG