لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

درگیری نظامی سودان و سودان جنوبی


بمباران بنیتو مرکز ایالت نفت خیز الوحده در سودان جنوبی توسط جنگنده‌های ارتش سودان و مخالفت رئیس جمهور سودان جنوبی با عقب‌نشینی نیروهای خود از منطقه هجلیج سودان، دو کشور را در آستانه جنگی تمام عیار قرار داده است. این نخستین تنش نظامی جدی میان دو کشور از زمان استقلال سودان جنوبی به است.

خبرگزاری رویترز به نقل از آدام یاک معاون وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی گزارش داد که جنگنده‌های ارتش سودان پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه، شهر بنیتو مرکز ایالات نفت خیز الوحده که در شمال کشور قرار دارد را بمباران کردند. این نخستین بمباران منطقه‌ای با این اهمیت در سودان جنوبی به شمار می‌آید.

به گفته این مقام مسئول در سودان جنوبی، هدف بمباران تخریب پلی بود که شهر بنیتو را به اتوبان منتهی به سودان مرتبط می‌کند. بنیتو در فاصله شصت کیلومتری مرزهای سودان قرار گرفته است.

معاون وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی افزود که این حمله هوایی، خسارت جانی در پی نداشته است. او خاطرنشان کرد: «این اقدام غیر قابل انتظار نبود و سودانی‌ها همواره در پی ایجاد بهانه‌ای برای آغاز جنگی جدید هستند.»

در همین حال، سالواکیر میاردیت رئیس جمهور سودان جنوبی تاکید کرد که نیروهای ارتش این کشور از منطقه نفت خیز هجلیج عقب نشینی نخواهند. او همچنین تهدید به حمله به منطقی ابیی و در دست گرفتن کنترل آن با استفاده از قدرت نظامی کرد.

رئیس جمهور سودان جنوبی که در جلسه پارلمان این کشور سخنرانی می‌کرد، ضمن تاکید بر اینکه هجلیج وابسته به سودان جنوبی است، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست ارتش سودان را دعوت به خروج از منطقه ابیی کند و آن را نیز متعلق به سودان جنوبی دانست.

روز سه شنبه نیروهای نظامی سودان جنوبی به منطقه هجلیج یورش برده و کنترل آن را در دست گرفتند.

از سوی دیگر عبد الله مسار وزیر اطلاع رسانی سودان تاکید کرد ارتش سودان کنترل منطقه هجلیج را به زودی باز پس خواهد گرفت. او گفت که هجلیج از مناطق مورد اختلاف میان دو کشور نبوده و این منطقه به طور کامل سودانی است.

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از رئیس جمهور سودان جنوبی خواست برای حل و فصل اختلاف‌ها با عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان دیدار و گفت‌و‌گو کند.

در همین راستا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ورود نیروهای سودان جنوبی به خاک سودان و اشغال هجلیج و همچنین بمبارن مناطق سودان جنوبی توسط جنگنده‌های سودان را محکوم خواهد کرد.

از سویی، اتحادیه آفریقا چهارشنبه از سودان جنوبی خواست «فورا و بدون پیش شرط» ارتش خود را از منطقه هجلیج خارج کند.

دولت سودان در جلسه چهارشنبه شب خود که به ریاست عمر حسن البشیر برگزار شد، تصمیم به توقف مذاکرات با سودان جنوبی گرفت و بسیج عمومی برای جنگ را اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG