لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

دیدار اردوغان با خامنه‌ای و احمدی‌نژاد؛ حمایت ایران از سوریه


 دیدار رجب طیب اردوغان با آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد.
دیدار رجب طیب اردوغان با آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها که در پشت درهای بسته صورت گرفت، آنگونه که خبرگزاری‌های دولتی گزارش کرده‌اند، دو طرف درباره، تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، رجب طیب اردوغان در دیدار با محمود احمدی‌نژاد حمایت «دولت و ملت ترکیه» را از «مواضع هسته‌ای ایران» اعلام کرده است.

گرچه به جزییات گفت‌وگوی مقام‌های ایرانی و ترکیه‌ای اشاره نشده است، اما تحلیلگران و رسانه‌های مختلف، بحران سوریه و برنامه هسته‌ای ایران را از محورهای عمده مذاکرات مقام‌های دو کشور عنوان کرده‌اند.


دیدار اردوغان و احمدی‌نژاد
دیدار اردوغان و احمدی‌نژاد
ترکیه پیش از این آمادگی خود را برای میزبانی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ اعلام کرده بود. با این حال دو کشور بر سر سوریه اختلاف نظر دارند.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه، در کنفرانس خبری مشترک با محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور گفته بود: «ترکیه آمادگی دارد مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای ایران در استانبول انجام شود و این موضوع را در نشست کره جنوبی نیز مطرح کردیم و در این زمینه منتظر تصمیم نهایی طرف مقابل خواهیم بود.»

هیات بلندپایه ترکیه‌ای روز چهارشنبه پس از پایان کنفرانس هسته‌ای کره جنوبی به طور مستقیم به تهران پرواز کرد.

آنگونه که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا وی حامل پیامی از سوی باراک اوباما برای تهران است، پاسخ نداد.

محمود احمدی‌‌نژاد در دیدار با نخست‌وزیر ترکیه همچنین خواستار رفع موانع موجود برای گسترش روابط اقتصادی به ویژه در زمینه نفت و انرژی شد.

محمود احمدی‌نژاد همچنین از مواضع ترکیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد.

دیدار اردوغان و آیت‌الله خامنه‌ای

رجب طیب اردوغان، روز پنجشنبه پس از دیدار با محمود احمدی‌نژاد به مشهد رفت و با آیت‌الله خامنه‌ای، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای به رجب طیب اردوغان که مواضع تندی را نسبت به حکومت بشار اسد، اتخاذ کرده، گفت: «جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند، مخالف است.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.»

وی افزود: «ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می‌کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع شده، باید ادامه یابد.»

پیش از این رهبران ترکیه تصریح کرده بودند که اعتماد خود را به بشار اسد از دست داده‌اند.
ترکیه در بحران سوریه از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و میزبان مخالفان این کشور است.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار همچنین خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز شده است.

به غیر از سوریه، استقرار سپر موشکی ناتو در خاک ترکیه، یکی دیگر از اختلافات دو کشور است که تهران نسبت به آن حساسیت زیادی نشان داده است.

روز پنجشنبه علی لاریجانی، رئیس مجلس، با اشاره به سپر دفاع موشکی ناتو ابراز امیدواری کرده بود که «با رایزنی‌ها و مشورت‌های نزدیک دو كشور این موضوع حل شود.»
XS
SM
MD
LG