لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

ربایش و قتل ۱۹ مسافر اتوبوس در بلوچستان پاکستان


بستگان مسافران اتوبوس‌های پاکستانی مقابل بیمارستانی در کویته
بستگان مسافران اتوبوس‌های پاکستانی مقابل بیمارستانی در کویته

مقامات پاکستان اعلام کردند که گروهی از افراد مسلح ناشناس شامگاه جمعه، ۸ خرداد، مسافران دو اتوبوس را در جنوب غربی پاکستان ربودند و دست‌کم ۱۹ تن از آنان را به قتل رساندند.

اسماعیل ابراهیم، از مقامات ارشد استان بلوچستان پاکستان، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «مهاجمان این اتوبوس‌ها را محبور به توقف کردند و بیش از ۲۰ مسافر آن را ربودند. سپس ۱۹ نفر از آنان را با گلوله به قتل رساندند.»

این اتوبوس‌ها در مسیر منتهی به شهر بندری کراچی و در منطقه مستونگ بودند که مورد حمله واقع شدند. به گفته یکی از مقامات منطقه مستونگ، نیروهای امنیتی پس از تبادل آتش با مهاجمان توانستند ۵ تن از مسافران را نجات دهند.

او همچنین عنوان کرده که نیروهای پلیس منطقه را محاصره کرده‌اند و تلاش برای دستگیری مهاجمان ادامه دارد.

این گزارش با اظهارات یک مقام عالی دیگر استان بلوچستان همراه است که تعداد مهاجمان را ۱۵ تا ۲۰ نفر برآورد می‌کند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را برعهده نگرفته است، اما بلوچستان پاکستان سال‌هاست که صحنه نبردهای خونین فرقه‌ای و خشونت‌های مذهبی بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یکی از رهبران پشتون منطقه نوشته که نجات‌یافتگان از حادثه عنوان کرده‌اند که مهاجمان مسافران پشتون را از اتوبوس پیاده کرده و به یک صف ردیف کرده‌اند، در حالی که اجازه داده‌اند مسافران بلوچ فرار کنند.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده که صدها تن از پشتون‌های پاکستان روز شنبه با تجمع در مقابل استانداری بلوچستان در کویته، مرکز استان، اعلام کرده‌اند که اجساد قربانیان این حادثه را تا زمانی که دولت تضمینی برای حمایت از پشتون‌ها ندهد، دفن نخواهند کرد.

پدر یکی از قربانیان به آسوشیتدپرس گفت: «گناه مسافران پشتونی که در حمله به این اتوبوس‌ها کشته شدند، چه بود؟ ما خواهان آن هستیم که دولت اطمینان دهد مهاجمان را دستگیر و مجازات خواهد کرد.»

تجمع معترضان در نهایت پس از ملاقات و گفت‌وگو با یکی از مقامات استان بلوچستان به صورت مسالمت‌آمیز پایان یافته است.

XS
SM
MD
LG