لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

نگرانی خانواده سعید عابدینی از حکم احتمالی اعدام


سعید عابدینی مهر ماه امسال پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.
سعید عابدینی مهر ماه امسال پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.
همسر سعید عابدینی از نوکیشان مسیحی که در بازداشت نیروهای امنیتی ایران است، روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی، خبر کرد که دادگاه رسیدگی به اتهامات او این هفته در تهران برگزار می‌شود، در حالی که احتمال می‌رود دادگاه به اعدام او رای بدهد.

آقای عابدینی که تابعیت ایالات متحده را دارد مهرماه سال جاری به هنگام بازگشت به ایران دستگیر شد، در حالی که در این مدت اخباری حاکی از ضرب و شتم او در زندان منتشر شده است.

به گفته نغمه عابدینی، همسر آقای عابدینی، اتهام او «اقدام علیه امنیت ملی» است و روز دوشنبه، دو بهمن، دادگاهی در تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به آن رسیدگی می‌کند.

مقامات ایالات متحده پیش از این نسبت به روند محاکمه سعید عابدینی ابراز نگرانی کرده بودند و خواستار دسترسی او به وکیل شده بودند.

نغمه عابدینی با اشاره به این موضع‌گیری مقامات ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت که امیدوار است فشارهای بین‌المللی به نفع همسر او تمام شود.

اما او در عین حال تاکید کرد که این احتمال نیز هست که آقای عابدینی به زندان طولانی‌مدت یا حتی مرگ محکوم شود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق بسیاری از اقلیت‌های دینی از جمله مسیحیان به رسمیت شناخته شده است، اما حکومت ایران مسلمانان پیشین را که تغییر دین داده‌اند، مورد تعقیب قرار می‌دهد.

به گفته نغمه عابدینی، همسر او ابتدا سال ۲۰۰۹ بازداشت شد، اما در نهایت به شرط عدم درگیری در فعالیت‌های دینی مخفی مربوط به کلیسا در ایران آزاد شد.

او اظهار داشت که سعید عابدینی از سال ۲۰۰۹ چندین بار دیگر به ایران بازگشت و هیچ وقت هم از توافق خود تخطی نکرد، اما در حالی که مشغول ساخت یک پرورشگاه در حوالی شهرستان رشت بود، بازداشت شد.

همسر سعید عابدینی گفت: «او هیچ نگرانی بابت بازداشت خود نداشت، چون فکر می‌کرد که او به قرار خود با حکومت پای‌بند است و بنابراین حکومت نیز به این قرار پای‌بند خواهد بود.»

به گفته او، دستگیری سعید عابدینی نشان از گسترش سخت‌گیری‌ها در ایران دارد. نغمه عابدینی همچنین گفته است که یکی از بازپرسان به همسرش گفته است که حکومت جمهوری اسلامی فکر می‌کند «اگر مردم از اسلام تبعیت نکنند، آنها کنترل خود بر کشور را از دست می‌دهند».

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که در جریان بازداشت سعید عابدینی قرار دارد و این که واشینگتن با خانواده این زندانی در تماس است.

ویکتوریا نولاند گفت: «می‌دانیم که دادگاه او [سعید عابدینی] به زودی برگزار خواهد شد و از مقام‌های ایران می‌خواهیم تا به قوانین خود احترام بگذارند و به آقای عابدینی اجازه دسترسی به وکیل را بدهند.»

گفته می‌شود سعید عابدینی سال‌ها از رهبران مسیحی و از ترتیب‌دهندگان کلیساهای خانگی ِ نوکیشان مسیحی در ایران بوده است.
XS
SM
MD
LG