لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

۱۲ سرباز آذربایجانی در درگیری با نظامیان ارمنستان کشته شدند


منطقه ناگورنو-قره‌باغ روز شنبه صحنه درگیری سنگین نظامیان آذربایجان و ارمنستان بوده است
منطقه ناگورنو-قره‌باغ روز شنبه صحنه درگیری سنگین نظامیان آذربایجان و ارمنستان بوده است

آذربایجان اعلام کرد که در درگیری میان سربازان این کشور با ارمنستان، ۱۲ سرباز آذربایجانی کشته شده‌اند در حالی که شمار کشته‌ها و زخمی‌های سربازان ارمنستانی بالغ بر ۱۰۰ نفر بوده است.

گزارش‌ها از نبرد سنگین نیروهای دو کشور همسایه در روز شنبه، ۱۴ فروردین حکایت دارد که در منطقه ناگورنو-قره‌باغ رخ داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس این رخداد را سنگین‌ترین درگیری میان آذربایجان و ارمنستان از زمان پایان جنگ میان دو کشور در سال ۱۹۹۴ توصیف کرده است.

روز شنبه وزارت دفاع آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای از هدف قرار گرفتن و سقوط یک هلکوپتر نظامی خود خبر داد. این بیانیه در عین حال تاکید می‌کرد که ارتش آذربایجان نیز خسارات عمده‌ای به نیروهای ارمنستان وارد آورده و از جمله ۶ دستگاه تانک و ۱۵ مقر توپخانه ارتش این کشور را هدف قرار داده است.

به گفته وزارت دفاع آذربایجان، ۱۲ سرباز این کشور کشته شده‌اند اما از سویی بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای ارمنستان هم زخمی و کشته شده‌اند.

گزارش آسوشیتدپرس عنوان می‌کند که ارمنستان هم به نوبه خود اعلام کرده که خسارات سنگینی به نیروهای آذربایجان وارد آورده، اما مقامات این کشور تاکنون آماری در این باره ارائه نداده‌اند.

در این شرایط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خوستار آتش‌بس فوری در منطقه شده و طرفین را به خویشتنداری دعوت کرده است.

این گزارش همچنین به نقل از رسانه‌های روسی اضافه می‌کند که وزرای خارجه و دفاع روسیه در تلاش برای آرام کردن اوضاع با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود تماس گرفته‌اند. با این حال طرفین یکدیگر را به افزایش تنش در منطقه متهم می‌کنند.

وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید که آذربایجان با استفاده از هواپیماهای نظامی، تانک و توپخانه سعی کرده به ناگورنو-قره‌باغ حمله کند و از این رو مقامات آذربایجانی مسئول این شرایط هستند.

اما از سویی وزارت دفاع آذربایجان نیز عنوان کرده که این نیروهای ارمنستانی بودند که با شلیک توپ‌های کالیبر بالا درگیری‌ها را آغاز کرده‌اند.

منطقه کوهستانی ناگورنو-قره‌باغ که به‌طور رسمی جزو خاک آذربایجان است از سال ۱۹۹۴ تحت کنترل ارامنه ساکن آن منطقه و ارتش ارمنستان بوده است.

XS
SM
MD
LG