لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

مریم منصف،سیاستمدار افغان‌تبار در کانادا به وزارت رسید


مریم منصف به عنوان عضو جدید دولت کانادا سوگند یاد می‌کند
مریم منصف به عنوان عضو جدید دولت کانادا سوگند یاد می‌کند

مقام وزارت نهادهای دموکراتیک کانادا به مریم منصف رسید، سیاستمدار جوانی که سال‌ها قبل در دوران کودکی به همراه مادر و دو خواهر خود از افغانستان به این کشور گریخت.

این نخستین بار است که یک افغان‌تبار در کانادا به چنین مقامی دست می‌یابد.

رسانه‌های کانادا روز چهارشنبه، ۱۳ آبان گزارش دادند که خانم منصف همراه جاستین ترودو، نخست وزیر جدید کانادا و دیگر وزرای دولت جدید این کشور برای عهده‌دار شدن مسئولیت جدید خود سوگند یاد کرد.

این گزارش‌ها از مریم منصف به عنوان جوان‌ترین عضو کابینه جاستین ترودو نام می‌برد که با ۳۰ سال سن به سمت وزارت در کشور کانادا رسیده است.

وی در انتخابات اخیر پارلمانی کانادا از حوزه پیتربورو-کاوارسا ایالت انتاریو کاندیدا شد که در نهایت با پیروزی حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو، او نیز به پارلمان راه یافت. اما تصمیم آقای ترودو برای سپردن مسئولیت وزارت نهادهای دموکراتیک کانادا به خانم منصف موضوع متفاوتی‌ست و به طوری که خود او گفته، باعث غافلگیری‌اش شده است.

وی روز چهارشنبه در توییتر نوشت: «مفتخرم که همراه یک گروه بسیار خوب به عنوان وزیر نهادهای دموکراتیک به کانادا‌یی‌ها خدمت کنم و سپاسگزارم به خاطر اعتمادی که به من شد.»

توییت بعدی خانم منصف نیز چنین مضمونی دارد: «با اشتیاق منتظر کار در مقام جدید خود و خدمت به مردم خوب پیتربورو-کاوارسا هستم، آن‌گونه که صدای آنها در اوتاوا باشم.»

مریم منصف زاده افغانستان است و در شهر هرات، نزدیکی مرز ایران بزرگ شد. وی در مصاحبه‌ای با نشریه هافینگتن‌پست کانادا گفته که وقتی کمتر از دو سال داشته پدر خود را از دست داده. هیچ وقت هم مشخص نشده که دقیقا چه بر سر او آمده و بیشترین چیزی که از او می‌دانند این است که در جریان یک تبادل آتش در مرز افغانستان و ایران دستگیر شده است.

به دنبال یورش شوروی به افغانستان و اشغال آن، مریم منصف همراه با مادر و خواهران خود به ایران پناه برد و پس از مدتی در نهایت سال ۱۹۹۶ به کانادا مهاجرت کرد.

خانم منصف سال ۲۰۱۴ نیز در سن ۲۹ سالگی تلاش کرد که به عنوان شهردار پیتربورو انتخاب شود که ناکام ماند. اما با اقبال عمومی که در انتخابات اخیر به حزب لیبرال کانادا رو کرد، او نیز پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد.

با پیروزی حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا دو شهروند ایرانی – کانادایی هم به پارلمان راه یافتند که علی احساسی و مجید جوهری نام دارند.

XS
SM
MD
LG