لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

کلینتون درباره اجرای توافق: نباید به ایران اعتماد کرد


هیلاری کلینتون از حامیان ایده دستیابی به توافق هسته‌ای میان گروه ۱+۵ و ایران بوده است
هیلاری کلینتون از حامیان ایده دستیابی به توافق هسته‌ای میان گروه ۱+۵ و ایران بوده است

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، تاکید کرد که نباید به ایران در رابطه با اجرای توافق هسته‌ای اعتماد کرد. در همین حال بیش از یکصد نفر از سفرای سابق ایالات متحده حمایت خود را از توافق وین اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم کلینتون روز پنج‌شنبه، ۲۵ تیر، در کارزار انتخاباتی خود با اشاره به نظر منتقدان توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی گفت که بحث آنها در این باره «قابل احترام» است.

وی اظهار داشت: «کسانی هم هستند که با این [توافق] مخالفند که من برای آنها احترام قائلم، آنهایی که به صراحت گفته‌اند نمی‌توانند از این [توافق] حمایت کنند و فکر می‌کنند که چنین توافقی اشتباه است. به نظرم بحث آنها قابل احترام است.»

خانم کلینتون با این حال مطرح کرد که باید از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران پرسید که جایگزین این توافق چه می‌تواند باشد و این که باید در نظر داشت چنین توافقی به آمریکا «شانس این را می‌دهد که مشکلات دیگری را نیز که ایران به وجود آورده است، حل و فصل کند».

هیلاری کلینتون از حامیان ایده دستیابی به توافق هسته‌ای میان گروه ۱+۵ و ایران بوده است، توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌سازد و در عوض تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را نیز لغو می‌کند.

وی در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود تکرار کرد که این توافق بهترین کاری بود که ایالات متحده در شرایط کنونی می‌توانست به آن دست یابد، با این حال هشدار داد که «هیچ کس نباید درباره تداوم تهدیدات ایران در منطقه فریب داده شود».

خانم کلینتون در نهایت گفت: «آیا من به ایرانیان اعتماد دارم؟ مطلقا نه.»

از سویی روز پنج‌شنبه نامه سرگشاده بیش از یکصد نفر از سفرای سابق ایالات متحده در حمایت از توافق هسته‌ای منتشر شد که در بین اسامی امضاکنندگان آن نام بروس لینگن، یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکا در تهران که به گروگان گرفته شد نیز به چشم می‌خورد.

امضاکنندگان این نامه از توافق جامع هسته‌ای با ایران به عنوان یک «توافق تاریخی» نام برده‌اند، اما در عین حال بر اجرای کامل و دقیق آن نیز تاکید کرده‌اند.

این نامه می‌گوید که اگر توافق جامع هسته‌ای درست اجرا شود، می‌تواند ابزار موثری برای مهار برنامه اتمی ایران باشد و مانع گسترش سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه شود.

توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی انتقاد شدید برخی از نمایندگان و سناتورهای کنگره آمریکا را به دنبال داشته است که اعتقاد دارند به ضرر اسرائیل و خاورمیانه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG