لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: سهم آب کشاورزی نصف می‌شود


مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ایران می‌گوید که از مهر ماه سال جاری سهم آب کشاورزی در کشور تقریبا به نصف می‌رسد، سیاستی که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران نیز از آن دفاع کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه، ۱۵ شهریور گفت‌وگویی با محمدحسین شریعتمدار انجام داده است که در آن بر مسئله کاهش مصرف آب کشاورزی برای مقابله با بحران کمبود آب تاکید می‌شود.

به گفته او، وزارت نیرو مقرر کرده است که از آغاز سال زراعی جدید، مهر ماه، تنها حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب آب برای تولید محصول کشاورزی اختصاص یابد در حالی که پیش از این سالیانه ۸۵ تا ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شد.

آقای شریعتمدار در ادامه سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های مبتنی بر خودکفایی در بخش کشاورزی گفته است که نباید مسئله خودکفایی به قیمت نابود کردن منابع کشور تمام شود.

وی اظهار داشت: «تامین امنیت غذایی هر کشوری به معنای نابود‌ کردن منابع نیست؛ باید میزانی از نیاز کشور را که در توان منابع کشور نیست از طریق واردات تامین کنیم و اگر می‌گوییم خودکفایی به عنوان یک مسئله‌ مهم باید در دستور کار قرار گیرد نباید به هر قیمتی آن را محقق کنیم.»

به گفته او، تولید محصولی مانند گندم در شرایط کنونی ایران به هیچ وجه اقتصادی نیست مگر این که با افزایش بهره‌وری آب و شیوه آبیاری تحت فشار، بتوانیم الگوی کنونی را تغییر دهیم.

گندم از محصولات عمده‌ای است که دولت ایران در دهه گذشته ادعای خودکفایی در تولید آن را داشت، اما در سال‌های اخیر واردات این محصول کشاورزی از کشورهای غربی مانند آلمان به شدت گسترش یافت، چنان‌چه گفته می‌شود دولت حسن روحانی برای واردات ۷ میلیون تن گندم در سال برنامه‌ریزی کرده است.

اما در شرایطی که خشکسالی‌های متمادی به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه منابع ایران تبدیل شده است، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز تاکید می‌کند که سهم آب کشاورزی باید تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

معصومه ابتکار روز پنج‌شنبه در فیسبوک نوشت که باید الگوی مصرف آب در همه زمینه‌ها تغییر کند، خواه کشاورزی و خواه بخش‌های صنعتی و شهری و این که ادامه این روند و سیاست‌های گذشته دیگر ممکن نیست.

به گفته او، بخش کشاورزی حدود ۹۳ درصد آب کشور را مصرف می‌کند، اما کشاورزان ایرانی «باید الگوی کشت و آبیاری خود را تغییر دهند».

وی سپس تاکید کرد که صرفه‌جویی و تغییر الگوی مصرف تنها راه زنده کردن دوباره رودخانه‌ها، تالاب‌ها، آبخوان‌ها و در مجموع، طبيعت ایران است.

به تازگی سازمان هواشناسی ایران هشدار داده است که علاوه بر خشکسالی‌های اخیر، ۱۸ استان کشور با افت شدید بارش باران مواجه هستند به‌طوری که کاهش بارندگی در برخی از این استان‌ها در بلند مدت بالغ بر ۲۰ درصد خواهد بود.

XS
SM
MD
LG