لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

«ممانعت نیروهای امنیتی» از سفر مولوی عبدالحمید به مکه


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

برخی منابع خبری می‌گویند که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در آستانه سفر به مکه برای شرکت در کنفرانس سالانه انجمن جهان اسلام ممنوع‌الخروج شده است.

وب‌سایت ملی‌مذهبی روز سه‌شنبه، ۵ اسفند، گزارش داد که نیروهای امنیتی از سفر مولوی عبدالحمید به مکه جلوگیری کرده‌اند و او که برای انجام این سفر به تهران آمده بود، ناگزیر روز یک‌شنبه به زاهدان بازگشت.

در همین حال وب‌سایت سنت‌نیوز هم گزارشی درباره نامه مولوی عبدالحمید به دبیرکل انجمن جهان اسلام منتشر کرده است که وی در آن نسبت به عدم حضور خود در کنفرانس این انجمن اظهار تاسف می‌کند.

گزارش این وب‌سایت می‌گوید که مولوی عبدالحمید «برخی موانع» را دلیل عدم حضور خود در کنفرانس انجمن جهان اسلام عنوان کرده، اما اشاره‌ای به ماهیت این موانع نداشته است.

موضوع کنفرانس امسال انجمن جهان اسلام، «اسلام و مبارزه با تروریسم» است که مولوی عبدالحمید با اشاره به آن در نامه خود نوشته است: «برگزاری این کنفرانس بسیار به‌موقع و به‌جاست؛ زیرا جهان بشری به‌طور عام و جهان اسلام به‌طور ویژه از بحران افراط و تروریسم رنج می‌برد، چنان‌که برخی قدرت‌های استکباری آن را دستاویزی برای حمله به برخی کشورهای اسلامی قرار داده‌اند.»

وی در بخشی دیگر از این نامه می‌گوید که «اختلاف دولت‌های مسلمان با یکدیگر بزرگ‌ترین عامل اختلاف و سبب رشد افراطگرایی و دهشت‌افکنی است».

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره ممانعت نیروهای امنیتی از سفر مولوی عبدالحمید به خارج از کشور منتشر شده بود، از جمله خبرگزاری هرانا در اواخر تیرماه گزارش داد که وی اجازه سفر به ترکیه و شرکت در کنفرانسی با عنوان «توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح، اعتدال و عقل سالم» را نیافته است.

خبر عدم حضور مولوی عبدالحمید در کنفرانس انجمن جهان اسلام در وب‌سایت سنی‌نیوز هم بازتاب داشته است. این وب‌سایت نوشته که حکومت ایران از سفر مولوی عبدالحمید به مکه «جلوگیری» کرده است.

سنی‌نیوز بیانیه‌ای را هم به نقل از دانشجویان اهل سنت دانشکده فنی دانشگاه تهران منتشر کرده است که در آن «از مجامع دینی و علمی جهانی اعم از مسلمان و سایر ادیان الهی» خواسته می‌شود که «این رفتار حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کنند».

اهدای تندیس حقوق‌ بشر به مولوی عبدالحمید

روز سه‌شنبه همچنین کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان‌های کرمانشاه و ایلام اعلام کرد که قصد دارد تندیس حقوق بشر سال ۹۳ را به مولوی عبدالحمید اهدا کند.

شهاب تجری، رئیس این کمیسیون به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «مولوی عبدالحمید سال‌هاست که به منادی دوستی میان شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان معروف است و همواره از او به عنوان یک شخصیت معتدل که اخوت و برادری ایجاد می‌کند، یاد می‌شود و همین ویژگی کافی است که هر فردی در هر کجای دنیا که باشد شایستگی تقدیر داشته باشد، اما دلیل اصلی انتخاب این شخصیت بزرگ کشور برای دریافت تندیس مهر، تلاش اثربخش ایشان در زمینه آزادسازی سربازان ایرانی بود.»

به گفته وی، در ماجرای «آزادسازی سربازان ایرانی در سیستان و بلوچستان از دست گروهک‌های تروریستی، تلاش اصلی را مولوی عبدالحمید انجام داد و می‌توان گفت رکن اصلی آزادسازی این سربازان او بود اما این تلاش‌ها مکتوم ماند».

سربازان ایرانی که آقای تجری از آنها یاد می‌کند بهمن سال گذشته به دنبال یورش اعضای گروه جیش‌العدل به منطقه مرزی سیستان و بلوچستان ربوده شدند. چهار تن از این سربازان دو ماه بعد آزاد شدند. اما گفته می‌شود که جیش‌العدل پنجمین نفر آنها را به قتل رسانده است.

جیش‌العدل همان زمان اعلام کرد که به خاطر وساطت برخی علمای اهل سنت سربازان ایرانی را آزاد کرده است، در حالی که برخی از گزارش‌ها حکایت از آن داشت که مولوی عبدالحمید واسطه اصلی بوده است.

امام جمعه زاهدان جایزه سال کانون مدافعان حقوق بشر ایران را دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG