لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

مجلس ایران کلیات طرح استانی شدن انتخابات را تصویب کرد


۱۴۹ نماینده مجلس شورای اسلامی با رای موافق خود به کلیات طرح استانی شدن انتخابات آن را به تصویب رساندند
۱۴۹ نماینده مجلس شورای اسلامی با رای موافق خود به کلیات طرح استانی شدن انتخابات آن را به تصویب رساندند

مجلس ایران علی‌رغم مخالفت دولت حسن روحانی، کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، تصویب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های‌ ایران، ۱۴۹ نماینده مجلس شورای اسلامی با رای موافق خود به کلیات این طرح در برابر ۶۹ نماینده مخالف آن را به تصویب رساندند در حالی که مخالفت‌های مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران که در صحن مجلس حضور یافته بود راه به جایی نبرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهارات آقای انصاری را بازتاب داده است که تاکید می‌کند از نگاه دولت چنین طرحی به انسجام ملی ایرانیان آسیب می‌رساند.

وی اظهار داشت: «مسائل سیاسی و امنیتی نباید دور از توجه نمایندگان باشد. کشور ما دارای قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف است که در حال حاضر نماینده تمامی آنها در مجلس حضور دارد اما ممکن است با تصویب چنین طرحی این وضعیت دچار اخلال شود و از حیث انسجام ملی مشکلاتی به وجود بیاورد».

به گفته آقای انصاری، دولت ایران به‌طور کلی با اصل استانی شدن انتخابات موافق است اما اکنون زمان مناسب و وقت کافی برای این کار وجود ندارد و چنین موضوعی باید در زمان مناسب با ارائه لایحه و یا طرح جامعی مورد بررسی قرار گیرد.

در طرح استانی شدن انتخابات، به جای شهرستان‌ها این بار محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخاباتی محسوب می‌شود. رای‌دهندگان نیز به تعداد نمایندگان لازم برای هر استان، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

اما مخالفان این طرح معتقدند که استانی شدن انتخابات زمینه‌ساز برخی مسائل قومیتی خواهد شد. از جمله این مخالفان شکرخدا موسوی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، بود که در صحن علنی مجلس به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی اظهار داشت: «این طرح ضمن کاهش مشارکت مردم در انتخابات باعث قطع ارتباط مردم با نمایندگان می‌شود. حال اینکه اکنون نمایندگان رابط بین حاکمیت و مردم هستند... این طرح حساسیت‌های قومی دارد به طوری که در دوره‌های قبلی شورای نگهبان با آن مخالفت کرده بود و آن را قابل پذیرش ندانست».

محمدسادات ابراهیمی، نماینده شوشتر نیز که به عنوان آخرین مخالف کلیات این طرح در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد، تاکید داشت که «با استانی شدن انتخابات مردم در شهرهای کوچک، روستا‌ها و عشایر فراموش می‌شوند».

به گفته او، «در این شرایط منابع به درستی توزیع نخواهد شد و قدرت و ثروت و پول‌های کثیف فعال می‌شود به‌طوری که کاندیدا برای ورود به مجلس به جای اینکه خود را مدیون مردم بداند مدیون افرادی است که به آن برای ورود به مجلس کمک کرده است».

اما از سوی دیگر علی مطهری، نماینده تهران، به دفاع از طرح استانی شدن انتخابات پرداخت و آن را باعث «کاهش طایفه‌گرایی و ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان» دانست.

آقای مطهری همچنین معتقد است که «این طرح از فروش احتمالی آرا در سطح گسترده جلوگیری می‌کند چرا که خرید و فروش رای در سطح استان مشکل‌تر است».

گزارش‌ها همچنین حکایت از مخالفت علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، با برخی از مواد این طرح دارد. به گفته او، معاونت قوانین مجلس نسبت به نگارش و برخی مواد طرح استانی شدن انتخابات اشکالاتی را وارد دانسته است که باید اصلاح شود.

وی در نهایت پیشنهاد ارجاع این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برای اصلاح آن را مطرح کرد که این پیشنهاد به تصویب مجلس رسید.

XS
SM
MD
LG