لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از نامه سناتورهای آمریکایی


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از نامه سناتورهای آمریکایی درباره توافق هسته‌ای احتمالی قدرت‌های جهانی با ایران انتقاد کرد و هشدار داد که دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی این کشور را نقض کند.

گفتگوی فرین عاصمی با فرخ نگهدار، تحلیلگر سیاسی در مورد سخنان رهبر جمهوری اسلامی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

به گفته وی، «این نامه نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکاست» چرا که «دولت‌ها طبق مقررات بین‌المللی به تعهدات خود پایبند باید بمانند و با تغییر دولت در کشور‌ها نقض تعهد نمی‌کنند».‌

اظهارات آیت الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند در پایگاه اطلاع‌رسانی او منتشر شده است در حالی که نامه سناتورهای آمریکایی در روزهای اخیر واکنش‌های گسترده‌ای را میان دولتمردان آمریکا و سیاستمداران این کشور داشته و از جمله سخنگوی کاخ سفید اقدام سناتورها را در جهت منافع «حزبی» آنان دانسته است.

این نامه که به امضای ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده رسیده خطاب به رهبران ایران نوشته شده و به آنها هشدار می‌دهد که اگر توافق هسته‌ای احتمالی ایران با دولت آمریکا به تایید کنگره نرسد، این توافق با پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما لغو خواهد شد.

اقای اوباما اما این نامه را «غیرمتعارف» خوانده و تاکید داشته که این نامه نشان می‌دهد برخی اعضای کنگره آمریکا با «تندروهای» داخل ایران وارد «ائتلافی غیرمعمول» شده‌اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز نامه ارسالی از سوی ۴۷ سناتور جهوريخواه آمريکا خطاب به رهبران ايران را «مطلقا باورنکردنی» توصيف کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر سابق امور خارجه آمریکا، هم گفته که این نامه با هدف ضربه زدن به فرماندهی کل قوای ایالات متحده، رئیس جمهوری، نوشته شده است.

در این حال آیت‌الله خامنه‌ای ضمن انتقاد از این نامه اظهار داشت: «هر وقت به زمانی که برای پایان مذاکرات معین شده نزدیک می‌شویم لحن طرف مقابل به‌خصوص آمریکایی‌ها، تند‌تر، سخت‌تر و خشن‌تر می‌شود. این جزء شگرد‌ها و حیله‌های اینهاست.»

وی همچنین با اشاره به سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کنگره ایالات متحده گفت: «مسئولین آمریکا به مناسبت اینکه یک دلقک صهیونیست آنجا رفته و حرف‌هایی زده، برای اینکه خود را کنار بکشند، مطالبی گفتند اما ایران را هم متهم به تروریسم کردند. این حرف خنده‌آور و این اظهارات سخیف و مشمئزکننده است‌.»

آقای نتانیاهو روز ۱۲ اسفند با حضور در کنگره آمریکا علیه توافق احتمالی قدرت‌های جهانی با ایران سخنرانی کرد و آن را یک «توافق بد» نامید و عنوان کرد که چنین توافقی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

باراک اوباما اما در واکنش به این سخنرانی گفت که سخنان نخست وزیر اسرائیل هیچ نکته تازه و پیشنهادی عملی برای مذاکره با ایران نداشته است.

با این حال آقای اوباما تاکید کرد که در رابطه با رویکرد ایران در منطقه و حمایت از تروریسم و همچنین تهدید موجودیت اسرائیل با بنیامین نتانیاهو موافق است، سخنی که اکنون موجب انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای شده است.

در پایگاه اطلاع‌رسانی آقای خامنه‌ای به نقل از او سخنانی در حمایت از گروه مذاکره‌کننده ایرانی نیز عنوان شده است. وی گفته است: «تیمی که رئیس جمهور برای مذاکرات تعیین کردند افراد خوب، امین و دلسوزی‌اند که دارند برای صلاح کشور تلاش می‌کنند. البته من نگرانم چون طرف مقابل اهل حیله‌گری، خدعه و خنجر از پشت زدن است‌.«

سرپرستی هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی را محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران بر عهده دارد. اقدامات او در این راستا با انتقاد برخی اصول‌گرایان مواجه شده و از جمله روزنامه محافظه‌کار کیهان مخالف توافق هسته‌ای احتمالی با قدرت‌های جهانی است.

XS
SM
MD
LG