لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

رئیس مرکز آمار: بی‌کاری در ایران به «نقطه بحران» رسیده است


رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید که به دلیل دو برابر بودن نرخ بی‌کاری جوانان ایرانی نسبت به نرخ بی‌کاری کلی، ایران به «نقطه بحران» بی‌کاری رسیده است.

عادل آذر، روز جمعه، ۲۶ دی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تصریح کرد: «استاندارد‌ها می‌گویند، هرگاه نرخ بی‌کاری جوانان، حداقل ۲ برابر نرخ بی‌کاری کلی بود، شما به نقطه بحران رسیده‌اید. در حال حاضر ما در چنین وضعیتی قرار داریم.»

به گفته آقای آذر،آمار نشان می‌دهد که نرخ بی‌کاری جوانانِ ۱۵ تا ۲۰ ساله در ایران ۲۱ درصد و نرخ بی‌کاری کلی ۱۰.۵ درصد است.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، نرخ بی‌کاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور را در فصل پاییز ۲۵.۷ درصد و نرخ بی‌کاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله را ۲۱.۸ درصد اعلام کرده است.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود از «یک ساعت کار در هفته»، «۸ ساعت کار در هفته» و «۱۶ ساعت کار در هفته» به عنوان سه شاخص محاسبه افراد شاغل در جهان نام برد.

وی همچنین گفت که دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، برای «پاسخگویی به نهادهای بین المللی»، استاندارد تعریف افراد شاغل را از ۱۶ ساعت کار در هفته، به دست‌کم یک ساعت کار در هفته کاهش داد.

مرکز آمار ایران در گزارشهای خود افراد شاغل را چنین تعریف کرده است: «تمام افراد ده ساله یا بیشتر که در طول هفته آمارگیری، حداقل یک ساعت در هفته کار کرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل حساب می‌شوند.»

این نوع تعریف و آمارگیری از زمان آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهورسابق ایران، مرسوم شد و تاکنون نیز ادامه دارد، در حالی که پیش از این دولت هر کس را که دست‌کم دو روز در هفته کار می‌کرد شاغل به حساب می‌آورد.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین گفت که اگر مبنای محاسبه افراد شاغل از حداقل یک ساعت کار در هفته، به حداقل ۸ ساعت کار در هفته، افزایش یابد، نرخ بی‌کاری در ایران تغییر نمی‌کند، اما اگر به ۱۶ ساعت کار در هفته افزایش یابد، نرخ بی‌کاری در ایران یک درصد افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌توان گفت که در حال حاضر نرخ بی‌کاری بر اساس ۱۶ ساعت کار در هفته ۱۱.۵ درصد است.

به گفته آقای آذر، در حال حاضر نرخ بی‌کاری افراد دارای مدرک لیسانس نسبت به افراد داری مدرک دیپلم و زیر دیپلم در ایران بیشتر شده است، در حالی که در گذشته «قشر بیکار» در گروه تحصیلی زیر دیپلم قرار داشت.

علی ربیعی، وزیر کار، و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، پیش از این نسبت به ورود موج چهار و نیم میلیون نفری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به بازار کار در آینده نزدیک هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، با وجود اینکه بازار کار ایران هنوز موفق به حل مشکل بی‌کاری متولدان دهه ۶۰ نشده، متولدان دهه ۷۰ نیز وارد بازار کار شده و بخشی از آنان متقاضی کار محسوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG