لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

مقام ارشد اتحادیه اروپا: ایران باید برای توافق هسته‌ای تصمیم بگیرد


فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ایران خواست که با اتخاذ «تصمیمی استراتژیک» امکان دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ را فراهم آورد.

این مقام اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان با اشاره به آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که اکنون در وین در جریان است، ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند به یک «راه‌حل جامع و طولانی‌مدت دیپلماتیک دست یابند که دغدغه‌های بین‌المللی را در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران رفع کند».

خانم موگرینی همچنین گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که ایران با اتخاذ یک تصمیم استراتژیک امکانی برای توافق نهایی و تاریخی درباره مسئله هسته‌ای را فراهم آورد که این امر آغازگر فصل جدیدی در روابط میان ایران و جامعه جهانی خواهد بود».

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات هسته‌ای در وین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک مستقیم

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز سه‌شنبه این هفته آغاز شده و از ساعاتی بعد نیز با ورود جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، این مذاکرات وارد فاز دیگری می‌شود.

هانا کاویانی، گزارشگر اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات در وین در این باره می‌گوید: «اینجا همه منتظر آقای کری هستند و می‌خواهند ببینند او با چه طرح و برنامه‌ای وارد مذاکرات می‌شود و چه چیزی به مذاکرات اضافه خواهد کرد».

وی همچنین از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نقل می‌کند که جان کری در وهله نخست دیداری با هیات آمریکایی حاضر در محل مذاکرات خواهد داشت و پس از آن پنج‌شنبه شب گفت‌وگویی سه‌جانبه بین وی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، صورت خواهد گرفت.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر خواهد کرد.

آقای فابیوس روز پنج‌شنبه در نشست خبری مشترکی با جان کری تاکید کرده بود که غرب خواستار توافق با ایران است، اما هنوز «اختلافات مهمی» باقی مانده است.

ایران و گروه ۱+۵ تنها تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافقی جامع دست یابند و در این شرایط گمانه‌زنی‌ها بر سر تمدید مهلت مذاکرات بالا گرفته است، اما سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه تاکید دارد که مسکو تمایلی به تمدید این مذاکرات ندارد و به جای آن بر حل و فصل مناقشه هسته‌ای تمرکز کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای ریابکوف همچنین درباره آینده همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق گفت: «باید در این باره تصمیم‌گیری شود و شش کشور مذاکره‌کننده نیاز دارند که از آژانس نظر بخواهند».

پیش از این جان کری نیز درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای گفته بود که این موضوع گفت‌وگوی طرفین نبوده و تلاش‌ها برای دستیابی به توافق است.

XS
SM
MD
LG