لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین


مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پیش از ظهر پنج‌شنبه، ۲۴ مهر در حالی آغاز شد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از پیشرفت گفت‌وگوها خبر داده است.

این مذاکرات میان معاونان وزارت خارجه کشورهای ۱+۵ و محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اوپا در شهر وین برگزار می‌شود، اما لحظاتی پیش از آن آقای ظریف در میان خبرنگاران داخلی حاضر شد و از نتیجه گفت‌وگوهای روز گذشته با همتای آمریکایی خود سخن گفت.

وزیر خارجه ایران تاکید داشته است که در جریان این گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی در همه زمینه‌های مورد اختلاف حاصل آمده است.

آقای ظریف همچنین خبر داده است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در شهر وین برگزار نخواهد شد، اگرچه نامی هم از شهر محل برگزاری مذاکرات آینده نبرده است.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین درباره مذاکراتی که هم‌اکنون در حال برگزاری است می‌گوید که مهم‌ترین موضوع آن تدوین برنامه‌ای برای شش هفته آینده و تا پیش از پایان مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای است.

ایران و ۱+۵ تا روز سوم آذر ماه پیش روی مهلت دارند که به توافق جامعی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران دست یابند. با این حال هنوز اختلافات میان طرفین باقی است که از جمله اصلی‌ترین آنها مسئله غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

در این شرایط محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران داخلی تاکید کرده که ایران به تمدید مهلت دستیابی به توافق هسته‌ای فکر نمی‌کند.

پیش از این جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته بود که توافق نهایی هسته‌ای با ایران تا روز سوم آذر دور از دسترس نیست.

یکی از مقامات ارشد آمریکا نیز اعلام کرده بود که گفت‌وگوهای اخیر وزاری خارجه ایران و ایالات متحده به پیشرفت‌هایی منجر شده است.

XS
SM
MD
LG