لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۱

بازتاب جهانی یک روبوسی


روبوسی لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب، رئیس جشنواره فیلم کن، و واکنش منفی مقامات ایران به آن، سوژه گزارش روز رسانه‌های شناخته‌شده جهان شده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت نوشت که «روبوسی هنرپیشه ایرانی در کن، خشم عده‌ای را برانگیخت».

در این گزارش بیان شده است که روبوسی خانم حاتمی با رئیس جشنواره فیلم کن موجب عصبانیت مقامات ایران شده چنان چه آن را عملی منافی «عفت» زنان در جمهوری اسلامی نامیده‌اند.

گزارش‌گر خبرگزاری فرانسه سپس سخنان حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقل کرده است که لیلا حاتمی را مورد نکوهش قرار می‌دهد.

آقای نوش‌آبادی روز یکشنبه در گفت‌وگویی خبرگزاری مجلس ایران، خانه ملت، خانم حاتمی را به «بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و معیارهای اخلاقی» ایرانیان متهم ساخته است.

به گفته او، نحوه حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن «نامناسب» و «غیرهمسو با اعتقادات دینی ایرانیان» بوده و سپس اظهار امیدواری کرده است هنرمندان زن ایرانی که در مجامع بین‌المللی حضور می‌یابند، «به اعتبار و منزلت ایرانیان توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود».

لیلا حاتمی از بازیگران موفق سینمای ایران است که با ایفای نقش «سیمین» در فیلم «جدایی» اصغر فرهادی نقش موثری در شهرت و محبوبیت جهانی این فیلم و کسب جایزه اسکار داشت.

او در این دوره جشنواره جهانی فیلم کن به عنوان عضوی از هیات داوران بخش مسابقه حضور دارد، موقعیتی که در میان دیگر سینماگران ایرانی تنها یک بار نصیب عباس کیارستمی شده است.

اما تصویر روبوسی خانم حاتمی با ژیل ژاکوب در روز افتتاحیه جشنواره فیلم کن، حاشیه‌های بسیاری در ایران به همراه داشته که از دید رسانه‌های جهانی پنهان نمانده است.

تیتری که نشریه اسرائیلی هاآرتص در این باره منتشر کرده، نزدیک به تیتر گزارش خبرگزاری فرانسه است و به دمیده شدن آتش خشم عده‌ای در تهران اشاره دارد.

هاآرتص گزارش خود را با جمله‌ای به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ آغاز کرده است که می‌گوید: «مشاهده زنی که گونه‌های یک مرد را در جشنواره فیلم کن می‌بوسد، خبر مهمی نباید باشد، اما در ایران خبر مهمی است.»

نشریه بریتانیایی تلگراف هم چنین تیتر زده است: «هنرپیشه ایرانی به خاطر روبوسی در کن به دردسر افتاد».

تلگراف می‌نویسد: «لیلا حاتمی با بوسیدن ژیل ژاکوب، رئیس ۸۳ ساله جشنواره فیلم کن، مقامات ایرانی را خشمگین کرده است.»

ماجرای روبوسی خانم حاتمی با ژیل ژاکوب، علاوه بر واکنش‌های رسمی مقامات ایران، خشم روزنامه تندروی کیهان را نیز به دنبال داشته است.

این نشریه از اقدام خانم حاتمی به عنوان «دهن‌کجی به فرهنگ سرزمین مادری خود» نام برده و نوشته است: «متاسفانه خانم لیلا حاتمی، بازیگری که به تازگی با فیلم "سر به مهر" درباره نماز، خوش درخشیده بود، نتوانست شان "ایرانی بودن" را حفظ کند.»

به نوشته این روزنامه، وقتی یک بازیگر ایرانی به خارج از کشور می‌رود «سفیر فرهنگی ایران» محسوب می‌شود و «چه بهتر که به هویت و آداب و رسوم سرزمین مادری خود احترام بگذارد».

خانم حاتمی تاکنون پاسخی به این حملات نداده است، اما ژیل ژاکوب در صفحه توییتر خود نوشته است: «این من بودم که خانم حاتمی را بوسیدم. در آن لحظه او در نظر من نماینده تمام سینمای ایران بود و سپس دوباره خودش شد... این مناقشه‌ای که به وجود آمده بی‌دلیل است چرا که روبوسی در غرب امری معمول است.»
XS
SM
MD
LG