لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

ایرانیان روزانه «۹ ساعت» از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند


مشاور وزیر ورزش و جوانان ایران می‌گوید که میانگین استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی ۹ ساعت در روز است و در این میان رسانه فیس‌بوک، اکثریت مردم کشور را درگیر خود کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم، محمدرضا رستمی روز پنج‌شنبه ۱۴ خرداد با اشاره به رویکرد گسترده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی در اینترنت گفت: «ما با یک فضا مواجهیم که موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابل توجهی را به خود اختصاص داده و این مسئله را نباید شوخی گرفت».

به گفته او، «سه پنجم ایرانی‌ها» از فیس‌بوک استفاده می‌کنند و وقت قابل توجهی را پای این شبکه اجتماعی می‌گذارند. در عین حال که مجموعه شبکه‌های اجتماعی «روزانه ۹ ساعت» از وقت ایرانی‌ها را به طور میانگین مصروف خود می‌کند.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر در ایران فیلتر هستند و کاربران داخل کشور ناگزیرند که برای ورود به این شبکه‌ها از فیلترشکن و نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده کنند.

مشاور وزیر ورزش و جوانان نیز عنوان می‌کند که اکنون در ایران «شاهد غلبه رسانه‌های اجتماعی بر تمامی رسانه‌ها هستیم».

به گفته او، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در ایران «روزافزون» است، اما علی‌رغم این امر هنوز «هیچ‌گونه مطالعه‌ای در زمینه اعتیاد رسانه‌ای، مصرف رسانه‌ای جامعه ایران و سواد رسانه‌ای آنان» صورت نگرفته است.

بر اساس آماری که مشاور وزیر ورزش و جوانان ایران ارائه داده ۳۳٫۲ درصد ایرانی‌ها هر روز و ۲۵ درصد آنان نیز هفته‌ای یک بار از اینترنت استفاده می‌کنند.

این گزارش اشاره‌ای به استفاده ایرانیان از دیگر رسانه‌ها نیز دارد و از جمله عنوان می‌کند که تا پایان سال ۱۳۹۲ میزان تماشای تلویزیون در ایران به طور روزانه ۶۶٫۵ درصد بوده و میزان تماشای برنامه‌های ماهواره هم ۳۱٫۴ درصد بوده است.

آقای رستمی در نهایت با مقایسه میزان اقبال برنامه‌های تلویزیون ایران و ماهواره‌ها در میان جامعه ایرانی گفته که «این به معنای جابه‌جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است».

XS
SM
MD
LG