لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

سقوط دو شهر استان دیاله عراق؛ داعش به مرز ایران نزدیک شد


نیروهای داعش در روزهای اخیر مناطق بزرگی از عراق را تصرف کرده‌اند
نیروهای داعش در روزهای اخیر مناطق بزرگی از عراق را تصرف کرده‌اند
شبه‌نظامیان داعش در ادامه پیشروی‌های خود در عراق، دو شهر از استان دیاله، واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ایران را تصرف کردند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۳ خرداد، به نقل از نیروهای امنیتی عراق نوشت که شهرهای جلولا و السعدیه به علاوه چندین روستای اطراف کوهستان حمرین به دست اسلام‌گرایان افراطی داعش افتاده و نیروهای نظامی نیز پست‌های خود را رها کرده‌اند.

شهر جلولا در مجاورت استان کرمانشاه ایران و در فاصله ۴۲ کیلومتری مرز خسروی قرار دارد و این در حالی‌ است که ایران گروه داعش را گروهی تکفیری و تروریستی می‌داند و هشدار داده که آماده مقابله با تهدیدات این گروه است.

نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در روزهای اخیر توانسته‌اند شهر موصل، یکی از بزرگترین شهرهای عراق، را تصرف کنند، امری که امکان پیشروی سریع آنها به سمت بغداد را فراهم آورده است.

در این حال دولت عراق اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از نفوذ داعش به بغداد «طرحی امنیتی» را به اجرا درآورده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، سخنان سعد مهن، سخنگوی وزارت کشور عراق، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العراقیه را بازتاب داده است که اطمینان می‌دهد برای حفظ بغداد «حمایت لجستیکی و مهمات نظامی کافی» تدارک دیده شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گفت‌وگوی دیگری با این مقام دولت عراق انجام داده است که در آن اشاراتی به طرح امنیتی یادشده می‌شود.

ژنرال سعد مهن می‌گوید که این طرح شامل گسترش آرایش نیروها، افزایش اقدامات اطلاعاتی و به‌کارگیری ابزار تکنولوژیک نظیر بالون‌های جاسوسی و دوربین و دیگر تجهیزات است.

ژنرال مهن همچنین اعلام کرده که نیروهای امنیتی خود را برای انجام «عملیات نظامی بزرگ پاکسازی استان نینوا» از گروه داعش آماده می‌کنند.

پیش از این در خبرها آمده بود که دولت عراق از آمریکا برای مقابله با پیشروی‌های داعش کمک خواسته است، امری که احتمال مداخله نظامی ایالات متحده را شدت می‌بخشید.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه به داعش هشدار داد که واشینگتن برای کمک به رهبران عراق تمام گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی علیه داعش را در نظر دارد.

آقای اوباما گفته است: «گروه امنیت ملی ما همه گزینه‌ها را در نظر دارد... من هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیرم.»
XS
SM
MD
LG