لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

سازمان ملل: داعش فرمان ختنه زنان در شهر موصل را صادر کرده است


نیروهای داعش اواسط خرداد ماه شهر موصل را به تصرف خود درآوردند
نیروهای داعش اواسط خرداد ماه شهر موصل را به تصرف خود درآوردند

یک مقام سازمان ملل متحد از دستور شبه‌نظامیان داعش برای ختنه زنان و دختران ۱۱ تا ۴۶ ساله در شهر موصل خبر داد، شهری در شمال عراق که حدود یک ماه و نیم قبل به تصرف این گروه از اسلام‌گرایان افراطی درآمد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، دوم مرداد، سخنان ژاکلین بدکوک، مسئول هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در عراق را بازتاب داده است که عنوان می‌کند چنین فتوایی به‌طور بالقوه حدود ۴ میلیون نفر از زنان و دختران در آن منطقه را تهدید می‌کند.

خانم بدکوک که از اربیل عراق با استفاده از تجهیزات ویدیویی با خبرنگاران در ژنو صحبت می‌کرد، گفت: «این چیز کاملا جدیدی در عراق و به‌ویژه در این منطقه است و باعث نگرانی عمیقی شده که می‌باید برطرف شود.»

وی افزود: «این خواسته مردم عراق یا زنان عراق نیست، کسانی که در مناطق تحت تصرف تروریست‌ها زندگی می‌کنند.»

گزارش خبرگزاری فرانسه نیز بیان می‌کند که مسئولان سازمان ملل متحد صبح پنج‌شنبه از فتوای ختنه زنان در شهر موصل مطلع شده‌اند. اما این گزارش‌ها مشخص نمی‌کنند که فتوای رهبران جهادگرای داعش تا این لحظه به مرحله اجرا رسیده است یا نه.

اسلام‌گرایان داعش از یک ماه و نیم گذشته به دنبال تصرف شهر موصل، پیشروی‌های سریعی در استان‌های شمالی عراق داشتند.

اعلام «خلافت اسلامی» به رهبری ابوبکر بغدادی از اقدامات این گروه پس از پیشروی‌های اخیر است که بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است.

در این میان گزارش‌هایی نیز از اقدام نیروهای داعش در تخریب مساجد شیعیان و کلیساها منتشر شده است که یکی از آخرین نمونه‌های آن آتش کشیدن کلیسای ۱۸۰۰ ساله شهر موصل است.

XS
SM
MD
LG