لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

بازداشت «همسر و پسر» رهبر داعش در لبنان


آمریکا وعده ۱۰ میلیون دلار پاداش برای دریافت اطلاعاتی داده است که به دستگیری یا مرگ ابوبکر بغدادی منجر شود.
آمریکا وعده ۱۰ میلیون دلار پاداش برای دریافت اطلاعاتی داده است که به دستگیری یا مرگ ابوبکر بغدادی منجر شود.

مقامات لبنان می‌گویند که همسر و پسر ابوبکر بغدادی، رهبر گروه «حکومت اسلامی» را در این کشور بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر به نقل از دو مقام ارشد لبنانی به شرط عدم انتشار نام آنها نوشت، مظنونین هم‌اکنون تحت بازجویی هستند و در رابطه با پسری که گمان می‌رود فرزند ابوبکر بغدادی باشد آزمایش دی‌ان‌ای انجام می‌شود.

این دو مقام لبنانی اما حاضر نشده‌اند اطلاعات چندانی درباره همسر و فرزند احتمالی ابوبکر بغدادی بدهند. با این حال یکی از آنها گفته است که این زن و کودک با اوراق جعلی که در اختیار داشتند، حدود ۱۰ روز قبل بازداشت شده‌اند.

به گفته او، همسر احتمالی ابوبکر بغدادی اهل عراق است اما قبل از این که به لبنان سفر کند در سوریه بوده است.

او همچنین می‌گوید که مقامات سوریه ابتدا همسر ابوبکر بغدادی را دستگیر کرده بودند اما در قبال آزادی اسرای خود توسط جبهه النصره، وی را آزاد کرده‌اند.

جبهه النصره زمستان گذشته بیش از ۱۰ پرستار یونانی را در قبال آزادی تعدادی از زنان زندانی حکومت سوریه آزاد کرد که گفته‌های این مقام لبنانی اشاره به این رویداد دارد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که خبر بازداشت همسر و پسر احتمالی ابوبکر بغدادی در میانه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق میان لبنان از یک سو و داعش و جبهه النصره از سوی دیگر برای تبادل اسرا منتشر شده است.

شبه‌نظامیان داعش و جبهه النصره بیش از ۲۰ سرباز و نیروی پلیس لبنان را از تابستان گروگان گرفته‌اند و می‌گویند که آنها را با اسرای خود در لبنان معاوضه می‌کنند. جهه النصره دوشنبه شب نیز تهدید کرد که یکی از این سربازان را خواهد کشت.

در این حال بازداشت همسر و فرزند احتمالی ابوبکر بغدادی در لبنان می‌تواند ابعاد دیگری به مسئله ببخشد، اگرچه آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان نوشته است که دشوار بتوان تایید کرد که آیا آنها واقعا همسر و فرزند رهبر داعش هستند یا نه.

آمریکا پیش از این وعده ۱۰ میلیون دلار پاداش برای دریافت اطلاعاتی داده است که به دستگیری یا مرگ ابوبکر بغدادی منجر شود.

XS
SM
MD
LG