لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

یک هواپیمای مسافربری «بر اثر شلیک موشک» در اوکراین سقوط کرد


یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی با ۲۹۵ سرنشین در شرق اوکراین سقوط کرد. مقامات اوکراین می‌گویند که این هواپیما مورد اصابت یک فروند موشک زمین به هوا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی روز پنج‌شنبه، ۲۶ تیر، از آمستردام عازم کوالالامپور بود که سقوط کرد.

این خبرگزاری به نقل از آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین نوشته که دلیل سقوط هواپیما اصابت موشک زمین به هوای «بوک» با آن بوده است.

سامانه موشک زمین به هوای «بوک» با برد متوسط، نخست در اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شد که هدف از آن رقابت و مبارزه با موشک‌های کروز و بمب‌های هدایت‌شونده ساخت آمریکا بود.

به گفته این مقام اوکراینی، تمام ۲۸۰ مسافر هواپیما و ۱۵ خدمه آن بر اثر اصابت موشک بوک کشته شده‌اند.

این در حالی است که یکی از معاونان وزیر کشور اوکراین تعداد قربانیان این حادثه را بیش از ۳۰۰ نفر عنوان کرده و گفته است که ۲۳ نفر از این قربانیان، شهروندان آمریکایی بودند.

اتهام‌زنی دولت اوکراین و شورشیان به یکدیگر

در گزارش‌‌ اینترفکس محل سقوط هواپیما ۸۰ کیلومتری دونتسک، نزدیک مرز روسیه عنوان شده است، جایی که در ماه‌های اخیر شاهد رویارویی شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه با نیروهای حکومت اوکراین بوده است.

هنوز مشخص نیست که این هواپیما توسط نیروهای دولتی اوکراین سرنگون شده است یا شورشیان این کشور. اما رییس جمهوری اوکراین ضمن آن که این رخداد را «اقدامی تروریستی» خوانده است، تاکید کرده که نیروهای این کشور هیچ اقدامی علیه اهداف هوایی انجام نداده‌اند.

از سوی دیگر، شورشیان طرفدار روسیه با تکذیب دخالت در این حادثه، ارتش اوکراین را مسبب آن دانسته‌اند.

خبرگزاری فرانسه بیانیه دولت خودخوانده لوهانسک را بازتاب داده است که ادعا می‌کند یک جت اوکراینی هواپیمای مالزیایی را هدف حمله قرار داده و آن را سرنگون ساخته است.

در این بیانیه آمده است: «شاهدانی که هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ را نظاره می‌کردند، دیدند که هدف حمله یک هواپیمای جنگی ارتش اوکراین قرار گرفت. این هواپیما سپس دو نیم شد و در سرزمین جمهوری خلق دونتسک سقوط کرد.»

پیام رهبر شورشیان درباره سرنگون کردن یک هواپیما

این در حالی است که ایگور گیرکین، یکی از رهبران شورشیان، ساعت پنج و ۵۰ دقیقه عصر پنجشنبه و لحظاتی قبل از انتشار خبر سرنگونی هواپیمای مالزیایی، در یکی از شبکه‌های اجتماعی روسی‌زبان نوشت که آنها یک هواپیما را سرنگون کرده‌اند.

پیام ایگور گیرکین، رهبر شورشیان، درباره ساقط کردن یک هواپیما توسط هواداران روسیه
پیام ایگور گیرکین، رهبر شورشیان، درباره ساقط کردن یک هواپیما توسط هواداران روسیه

وی اگر چه این هواپیما را مدل ای‌ان - ۲۶ نامیده است که در ارتش اوکراین استفاده می‌شود اما نوشته او این ظن را دامن زده است که شورشیان به اشتباه هواپیمای مسافربری مالزیایی را به جای هواپیمای نظامی اوکراین هدف قرار داده‌اند.

در این نوشته آمده است: «در مجاورت تورز [شهری در استان دونتسک] یک هواپیما را سرنگون کردیم، ای‌ان – ۲۶... هشدار داده بودیم که وارد حریم هوایی ما نشود. ویدیویی داریم که این را تایید می‌کند. پرنده روی انبوه زباله‌ها سقوط کرد. به مناطق مسکونی آسیبی وارد نشده است. غیرنظامیان مجروح نشده‌اند.»

در همین حال نخست‌وزیر اوکراین دستور داده است درباره این رویداد که از آن به عنوان یک «فاجعه هوایی» یاد کرده است، تحقیق شود.

نظیر چنین دستوری را نخست وزیر مالزی نیز صادر کرده است. نجیب رزاق در توییتر خود نوشت: «از شنیدن گزارش‌ها درباره سقوط هواپیما شوکه شده‌ام. ما تحقیقات را بلافاصله شروع می‌کنیم.»

هم‌زمان باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، هم اعلام کرد که آمریکا آماده همکاری برای تحقیقات درباره این رویداد است.

آقای اوباما از این اتفاق به عنوان یک «تراژدی حشتناک» یاد کرده است. گزارش‌ها حاکی است که خبر سرنگونی هواپیمای مالزیایی را ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، هنگام مکالمه تلفنی با آقای اوباما به او داده است.

واکنش شرکت‌های هواپیمایی اروپا

به دنبال سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی، چندین شرکت‌ هواپیمایی در نقاط مختلف دنیا از تغییر مسیر پرواز هوایپیماهای‌شان بر فراز اوکراین خبر دادند.

لوفت‌هانزا، ترکیش ایرلاینز، ویرجین آتلانتیک و ایرفلوت از جمله خطوط هوایی هستند که گفته‌اند تا اطلاع بعدی هواپیماهای‌شان از آسمان اوکراین گذر نخواهند کرد.

بریتیش ایرویز هم گفته که در حال بررسی مسیر پرواز‌ هواپیماهایش بر فراز اوکراین است و در نهایت دولت فرانسه از خطوط هوایی این کشور خواسته که از آسمان اوکراین عبور نکنند.

از سوی دیگر، خبرگزاری ها گزارش داده اند که شورای امنیت سازمان ملل قرار است جمعه عصر به وقت نیویورک نشستی اضطراری را درباره اوکراین برگزار کند.

چهارمین حمله به هواپیماهای تجاری

حادثه امروز دومین سانحه برای هواپیماهای خطوط هوایی مالزی ظرف چند ماه گذشته است. رخداد نخست مربوط به مفقود شدن یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ با ۲۳۹ سرنشین در مسیر کوالالامپور به پکن بود که هنوز نشانی از این هواپیما به دست نیامده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم آماری از حملات موشکی به هواپیماهای تجاری منتشر کرده است که بر اساس آن حادثه امروز چهارمین در نوع خود محسوب می‌شود.

نخستین حادثه به سال ۱۹۷۸ باز می‌گردد، زمانی که یک هواپیمای کره جنوبی که از پاریس عازم سئول بود دچار انحراف مسیر شد و به آسمان شوروی رفت، جایی که هدف شلیک هواپیمای نظامی قرار گرفت. در این حادثه دو مسافر کشته شدند.

حادثه دوم نیز مربوط به یک هواپیمای کره جنوبی بود که وارد آسمان شوروی شد و هدف موشک قرار گرفت. در اثر این حادثه که سال ۱۹۸۳ رخ داد تمام ۲۴۰ مسافر هواپیما و ۲۹ خدمه آن کشته شدند.

اما حادثه سوم مربوط به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۹۸۸ بود که بر فراز خلیج فارس هدف یک ناو آمریکایی قرار گرفت که به مرگ همه ۲۷۴ مسافر هواپیما و ۱۶ خدمه آن منجر شد.

XS
SM
MD
LG