لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

ناطق‌نوری: جوانان با «بدحجابی» اعتراض خود به حکومت را نشان می‌دهند


علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقابله مستقیم با «بدحجابی» را اقدامی «اشتباه» خواند و گفت که «بدحجابی» نشانه اعتراض مردم به حکومت است.

بر اساس گزارشی که وبسایت خبری انتخاب روز دوشنبه، ۱۳ خرداد از سخنان ناطق نوری در جمع تعدادی از روحانیون حوزه علمیه خوزستان منتشر کرده این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «این‌که نیروی انتظامی یا منکرات به طور مستقیم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران آنها را برای ارشاد، تنبیه یا مجازات به مرکز مبارزه با مفاسد اخلاقی ببرد، به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتیجه عکس و نامطلوبی نیز داشته است.»

آقای ناطق نوری همچنین با اشاره به تجربه «چادر سرکردن تعدادی از دختران دانشجو برای نشان دادن مخالفت با حکومت شاه» گفت: «هم اکنون نیز اگر جوانی بخواهد بر خلاف حکومت عمل کند یا به نوعی اعتراضی نسبت به دولت و حکومت داشته باشد، اعتراض خود را با تغییر ظاهر و بدحجابی نشان می‌دهد.»

وی فشارهای اقتصادی را مهم‌ترین عامل بدحجابی دانسته و اضافه کرد: «برای رفع معضلات فرهنگی باید مشکلات و دغدغه‌های اصلی مردم را بر طرف کرد؛ چرا که مشکلات معیشتی و اقتصادی تأثیری مستقیم بر فکر و روحیه مردم، به ویژه جوانان دارد.»

هر ساله با نزدیک شدن به تابستان اظهار نظر مقامات دولتی ایران درباره نحوه برخورد با بد حجابی افزایش پیدا می‌کند. یازدهم خرداد ماه سخنان عبدالرضا آقاخانی، فرمانده انتظامی استان اصفهان، مبنی بر این که «در بحث بدحجابی برخورد یدی جواب نمی‌دهد» بازتاب زیادی در رسانه های ایران داشت.

آقای آقاخانی گفته بود: «نگفتیم با خانم‌ها برخورد یدی صورت گیرد زیرا در بحث بدحجابی برخورد یدی جواب نمی‌دهد و انعکاس ارشادی پلیس بیشتر بود.

همچنین در هفته های گذشته سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، درباره نحوه برخورد با «آزادی‌های اجتماعی» نیز واکنش برخی از ائمه جمعه از جمله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، و احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، را سبب شد.

آقای روحانی گفته بود که «نمی‌شود مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد و نباید در زندگی روزمره مردم این همه دخالت کرد.»

اما آقای علم‌الهدی پاسخ داد: «شلاق که سهل است. با همه قدرت مقابل کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگيرند خواهيم ايستاد.»

در همین راستا آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید ایران نیز در واکنش به اظهارات آقای علم‌الهدی مبنی بر «اعمال زور برای فرستادن مردم به بهشت» گفته است که این تفکر «قرون وسطایی» است.
XS
SM
MD
LG