لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

اوباما: من به جای سناتورها از نامه آنها به رهبران ایران خجالت کشیدم


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نسبت به اقدام برخی سناتورهای این کشور در ارسال نامه هشدارآمیز به رهبران ایران درباره توافق هسته‌ای احتمالی با کاخ سفید، «اظهار شرمندگی» کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما در مصاحبه‌ای با «وایس مدیا» که روز جمعه، ۲۲ اسفند بخش‌هایی از آن منتشر شد، اظهار داشت: «من به جای سناتورها از نامه به رهبران ایران خجالت کشیدم».

وی افزود: ««خجالت زده‌ام از این کار آنها که نامه‌ای خطاب به آیت‌الله [خامنه‌ای] نوشته‌اند، کسی که به ادعای خودشان دشمن خونین ماست، و آن وقت مدعای اصلی‌شان این است که با رییس جمهوری ما توافق نکنید چرا که شما نمی‌توانید به او اطمینان داشته باشید که به این توافق پایبند بماند. این کار بی‌سابقه است».

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه سرگشاده‌ای به رهبران ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تایید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.

در نامه این سناتورها آمده است: «رییس جمهوری بعدی می‌تواند چنین توافقنامه‌ای را با یک چرخش قلم باطل کند و کنگره آینده می‌تواند مفاد این توافقنامه را در هر زمانی تغییر دهد».

این نامه اما با واکنش انتقادی دولتمردان آمریکا و سیاستمداران دمکرات این کشور مواجه شد و از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق ایالات متحده گفت که این نامه با هدف ضربه زدن به فرماندهی کل قوا ایالات متحده، رییس جمهوری، نوشته شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز پنج‌شنبه در واکنش به این اقدام سناتورهای آمریکا به آنان هشدار داد که دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی این کشور را نقض کند.

وی همچنین گفت که «این نامه نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکاست».

باراک اوباما هم پیش از این به نامه سناتورهای جمهوری‌خواه واکنشی منفی نشان داده و ضمن «غیرمتعارف» خواندن آن گفته بود که این نامه نشان می‌دهد برخی اعضای کنگره آمریکا با «تندروهای» داخل ایران وارد «ائتلافی غیرمعمول» شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد واکنش‌ها به این نامه همچنان ادامه داشته باشد. متن کامل مصاحبه آقای اوباما با نشریه وایس مدیا قرار است روز دوشنبه منتشر شود که احتمالا اشارات بیشتری به مذاکرات هسته‌ای با ایران دارد.

XS
SM
MD
LG