لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

پارلمان پاکستان به عدم دخالت نظامی اسلام‌آباد در یمن رای داد


نمایی از پارلمان پاکستان در اسلام‌آباد
نمایی از پارلمان پاکستان در اسلام‌آباد

پارلمان پاکستان درخواست عربستان سعودی برای مشارکت نظامی اسلام‌آباد در عملیات علیه شورشیان حوثی یمن را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان پاکستان در جلسه فوق‌العاده‌ای که روز جمعه، ۲۱ فروردین برگزار شد با تصویب قطعنامه‌ای بر تعهد اسلام‌آباد برای حمایت از تمامیت ارضی عربستان سعودی تاکید کردند اما در عین حال خاطرنشان ساختند که پاکستان درگیر جنگ یمن نخواهد شد بلکه باید نقش میانجی را ایفا کند.

این قطعنامه می‌گوید: «پارلمان پاکستان بر ادامه تلاش‌های دولت پاکستان به منظور پیدا کردن یک راه‌حل صلح‌آمیز برای این بحران تاکید دارد... خواسته پارلمان این است که پاکستان در جنگ یمن همچنان بی‌طرف بماند تا بتواند نقش دیپلماتیک فعالی برای پایان دادن به این بحران ایفا کند.»

پیش از این نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، گفته بود که هر گونه مشارکت این کشور در جنگ یمن به حمایت پارلمان نیاز دارد. وی همچنین عنوان کرده بود که برای تصمیم‌گیری در مورد حضور در یمن عجله‌ای نیست و باور دارد که سایر کشورهای مسلمان درباره آن به نتیجه خواهند رسید.

عربستان سعودی که ائتلاف کشورهای مسلمان سنی مذهب علیه شورشیان حوثی یمن را بر عهده دارد در روزهای اخیر حملات متعددی را علیه آنها در خاک یمن انجام داده است.

با این حال ریاض از پاکستان نیز دعوت کرده بود که با هواپیماها، کشتی‌ها و سرابازان نیروی زمینی خود به این ائتلاف بپیوندد. اما پاکستان در روزهای اخیر درگیر یکسری تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن بوده و از جمله وارد گفت‌وگو با ایران و ترکیه شده است.

قطعنامه روز جمعه پارلمان پاکستان نیز تاکید می‌کند که دولت این کشور باید به تلاش‌های خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی ادامه دهد تا آتش‌بس در یمن برقرار شود.

XS
SM
MD
LG