لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

دادگاه عالی آذربایجان حکم به آزادی خدیجه اسماعیلوا داد


خدیجه اسماعیلوا خبرنگار بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
خدیجه اسماعیلوا خبرنگار بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی

دادگاه عالی آذربایجان حکم به آزادی یک روزنامه‌نگار آذربایجانی داد که قبلاً به ۶٫۵ سال زندان محکوم شده بود.

خدیجه اسماعیلوا خبرنگار بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی آذرماه سال ۱۳۹۳ بازداشت شد و بر اساس چهار اتهام، از جمله «اختلاس»، همچنین «سوءاستفاده از اختیارات کاری» به ۷٫۵ سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را تأیید کرد.

اما دادگاه عالی آذربایجان چهارشنبه ۵ خرداد ماه این حکم را به ۳ سال و شش ماه حکم حبس تعلیقی تخفیف داد و وی آزاد شد. وی از دو اتهام یاد شده تبرئه شد، اما بر اساس اتهامات «فرار مالیاتی» و «فعالیت تجاری غیرقانونی» به حبس تعلیقی محکوم شد.

بازداشت اسماعیلوا موجی از انتقادات جهانی را علیه دولت و سیستم قضایی آذربایجان به راه انداخته بود.

دو ماه قبل نیز چندین روزنامه‌نگار و فعال سیاسی آذربایجان با عفو ریاست جمهوری این کشور آزاد شدند، اما نامی از خدیجه اسماعیوا در لیست عفو شده‌ها نبود.

خدیجه اسماعیلوا به بررسی و افشای فعالیت‌های اقتصادی رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده او مشهور است. او همچنین مجری یک برنامه رادیویی است که به پخش گزارش‌های خبرنگارانی که درباره فساد و جرایم سازمان یافته تحقیق می‌کنند، اختصاص دارد.

بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد گزارش داده که با اینحال بر اساس حکم دادگاه، خانم اسماعیلوا برای ۵ سال بدون اجازه ارگان‌های رسمی دولتی نمی‌تواند از کشور خارج شود.

XS
SM
MD
LG