لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

روسیه: اردوغان در تجارت نفت قاچاق از سوریه و عراق دست دارد


نقشه منتشرشده از سوی وزارت دفاع روسیه در مورد مسیرهای غیرقانونی نفت که روسیه ترکیه را متهم به استفاده از آن می‌کند
نقشه منتشرشده از سوی وزارت دفاع روسیه در مورد مسیرهای غیرقانونی نفت که روسیه ترکیه را متهم به استفاده از آن می‌کند

معاون وزارت دفاع روسیه می‌گوید مسکو مستنداتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و خانواده او در تجارت نفت قاچاق با گروه «حومت اسلامی» (داعش) دست دارند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، آنتونی آنتونوف روز چهارشنبه، ۱۱ آذر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ترکیه مصرف‌کننده اصلی نفت دزدیده‌شده از دولت‌های مشروع سوریه و عراق است. طبق اسنادی که به دست آمده، رهبر عالی سیاسی این کشور از جمله رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و خانواده او در این تجارت غیرقانونی نقش دارند.»

به گفته وی، اسناد مورد اشاره تصاویری هستند که از ماهواره ثبت شده و نشان می‌دهد که داعش نفت قاچاق را به ترکیه منتقل می‌کند.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم ساخته بود، اما رجب طیب اردوغان اطمینان داده که اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از منصب خود استعفا خواهد داد.

با این حال یکی دیگر از مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که مسکو مسیرهای انتقال نفت قاچاق سوریه و عراق به ترکیه را هم شناسایی کرده است.

سرگئی رادسکوی، فرمانده عملیاتی نیروی انسانی وزارت دفاع روسیه، اظهار داشته‌است: «ما سه مسیر اصلی انتقال نفت از مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق به ترکیه را شناسایی کرده‌ایم.»

از زمان سرنگونی جت جنگی روسیه در مرز ترکیه با سوریه، آنکارا به دفعات اعلام کرده که قصد ندارد تنش‌هایی که با مسکو پیدا کرده است، ادامه پیدا کند با این حال روسیه با وضع تحریم‌هایی در صدد مجازات آنکارا برآمده است.

بر این اساس خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از «دو منبع آگاه» در شرکت روسی گازپروم گزارش داده که احتمال دارد مسکو به تلافی اقدام آنکارا در سرنگونی جت جنگی روسیه پروژه خط لوله گاز موسوم به ترکیش استریم را به حالت تعلیق دربیاورد.

با اجرای این پروژه گاز طبیعی روسیه از طریق ترکیه به جنوب شرق اروپا منتقل می‌شود و همچنین یک شاخه آن از اوکراین هم می‌گذرد، اما رویترز می‌نویسد که تعلیق این پروژه بیش از هر چیزی جنبه نمادین دارد چرا که هم‌اکنون نیز اجرای آن با تأخیر و اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG