لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

عربستان سعودی ۱۴ نفر را به اتهام تروریسم به اعدام محکوم کرد


دادگاهی در عربستان سعودی ۱۴ نفر را به اتهام حمله به نیروهای پلیس در شهر شیعه‌نشین قطیف، واقع در شرق این کشور، به اعدام محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، به نقل از وکلای این ۱۴ نفر گزارش داد که دادگاه عربستان سعودی اقدام آنها را تروریستی تشخیص داده است.

به گفته وی، این دادگاه ۹ نفر دیگر را به زندان محکوم کرده که از این میان سه نفر آنها به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند و تنها یک نفر از همه اتهامات تبرئه شده است.

این وکیل در ادامه افزود که ۲۴ متهم یادشده به مدت سه سال در زندان محبوس بوده‌اند.

شهر قطیف طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ صحنه اعتراضات متعددی بود که در جریان آن ۲۰ نفر از شهروندان شیعه‌مذهب عربستان سعودی و چندین پلیس کشته شدند.

اقلیت شیعیان عربستان سعودی می‌گویند که حکومت این کشور به‌ طور سیستماتیک علیه آنها اعمال تبعیض می‌کند. دولت عربستان اما چنین اتهامی را رد می‌کند.

دادگاه عربستان سعودی پنج ماه قبل چهار شهروند شیعه‌مذهب این کشور را همراه با ۴۳ سنی‌مذهب به اتهام اقدام تروریستی اعدام کرد که یکی از آنان نمر باقر النمر، روحانی شیعه، بود.

اعدام این روحانی به‌ویژه اعتراض شدید حکومت ایران را به دنبال داشت. در این حال حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد نیز باعث شد که ریاض روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کند.

گزارش رویترز در روز چهارشنبه مشخص نمی‌کند که آیا ۱۴ فرد محکوم به اعدام نیز شیعه‌مذهب هستند یا نه. این گزارش می‌گوید که خبرنگار رویترز تلاش کرده اطلاعات بیشتری از مسئولان وزارت دادگستری عربستان سعودی بگیرد اما موفق نشده است.

پیش از این گروه‌های حقوق بشری بارها نظام قضایی عربستان سعودی را مورد انتقاد شدید قرار داده و تأکید داشته‌اند که بسیاری از این محاکم ناعادلانه بوده است.

اما دولت عربستان سعودی با رد این اتهامات می‌گوید که قوه قضاییه این کشور مستقل است و هیچ تفاوتی نیز میان شیعیان و سنی‌ها قائل نیست.

XS
SM
MD
LG